Čo nájdete v decembrovom Quarku

Hlavnou témou decembrového čísla Quarku je smartfón. Väčšina z nás ho má stále na dosah ruky, neuvažujeme však nad tým, aké následky môže mať tento zvyk. Vedci preskúmali pôsobenie smartfónu na výkon mozgu a to, čo zistili, ich prekvapilo.

Vedci z Texaskej univerzity v Austine sa zaoberali pôsobením smartfónu na mozog a dospeli k prekvapivým výsledkom. Podľa nich totiž smartfón ovplyvňuje kognitívnu, t. j. poznávaciu kapacitu a celkový výkon mozgu aj vo chvíli, keď je vypnutý a otočený displejom nadol. Stačí, aby bol na dohľad. Efekt nazvali brain drain čiže odsávanie mozgu, hoci odsávanie pozornosti by bol presnejší názov. Výskum ukázal, že schopnosť udržať či spracovať informáciu bola pri účastníkoch experimentu výrazne silnejšia, pokým bol ich mobilný telefón v inej miestnosti. Pomáhalo aj odloženie zariadenia do kabelky či na iné miesto, kde nebolo viditeľné.

Fotografia zamrznutej bubliny s názvom Levitácia od Daniely Rapavej sa dostala na titulné strany viacerých časopisov. Ako upútavka na londýnsku výstavu, ktorú organizuje prestížna Royal Photographic Society, sa dokonca objavila aj na prvej strane britského denníka The Guardian. RNDr.  Daniela Rapavá sa narodila v Komárne. Absolvovala štúdium jadrovej fyziky na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave a postgraduálne štúdium astronómie. Pracovala v Geofyzikálnom observatóriu SAV v Hurbanove, od roku 1983 pôsobí spolu s manželom vo hvezdárni v Rimavskej Sobote. Venuje sa pozorovaniam Slnka, zatmení, meteorov a pozičných meraní, ale najmä popularizáciou astronómie a prírodných vied a tiež ekologickej výchove. Je kurátorkou výtvarnej výstavy Vesmír očami detí. Jej koníčkom sú najmä makrofotografia živej prírody, fyzikálna fotografia zameraná prevažne na svetlo a jeho prejavy, ale aj voľná tvorba. Jej práce uverejňujú na prestížnych internetových stránkach i na stránkach svetových časopisov.

Červenú polárnu žiaru, ktorú videlo množstvo svedkov v septembri 1770 nad Kjótom, vedci teraz podrobnejšie preskúmali. Viac informácií o nezvyčajných žiarach na oblohe z minulosti nám umožňuje určiť, ako často a s akou intenzitou našu planétu zasahujú veľké magnetické búrky. Čím viac o magnetických búrkach z minulosti vieme, tým lepšie sme schopní pripraviť sa na nebezpečenstvo striehnuce na našu planétu v budúcnosti. Vedci využili historické výpovede o ojedinelej červenej žiare videnej v 18. storočí nad japonským mestom Kjóto na doplnenie výpočtov sily magnetickej búrky, ktorá ju sprevádzala. Magnetická búrka zo septembra roku 1770 mohla byť o 3 až 10 % silnejšia než búrka zo septembra roku 1859 – najväčšia magnetická známa búrka za posledných 200 rokov.

Okrem troch vyššie uvedených tém nájdete v novembrovom Quarku aj množstvo ďalších zaujímavých článkov. Napríklad článok o tom, či sa podarí v praxi presadiť tzv. elektronickému papieru, alebo správu, ktorá poteší tých, ktorí potrebujú pri ovládaní svojho počítača pomoc na diaľku. V predvianočnom Quarku nájdete aj informácie, ktoré vám pomôžu zorientovať sa pri výbere nového televízora, darčeku rodine pod vianočný stromček. O novinkách v oblasti astronómie informuje článok o prvej mape hviezdy – až tak pokročila rozlišovacia schopnosť moderných teleskopov. Za našimi sýkorkami, taký je názov článku, v ktorom vám predstavujeme na Slovensku žijúce sýkorky. Článok je doplnený nádhernými fotografiami týchto malých spevavcov. Fotografie z prírody dominujú aj ďalšiemu článku, v ktorom sa dozviete aké stratégie používajú cicavce v našej prírode na prežitie zimy. Strojárskou technológiou sa zaoberá článok popisujúci nové možnosti zvárania elektrónovým lúčom a možnosti využitia tejto technológie v priemysle. S predvianočnými nákupmi vám pomôže príspevok o tom ako si vybrať správny e-shop. V decembrovom Quarku vám predstavujeme aj kráľa oblohy – najväčšie dopravné lietadlo na svete Airbus A380. V oblasti vojenskej techniky sme sa bližšie pozreli na jeden z najmodernejších prírastkov leteckej techniky v slovenskej armáde – vrtuľník Sikorsky UH-60M Black Hawk. Napriek rastúcemu záujmu o tzv. e-knihy sa vo svete stále stavajú nové knižnice. O troch zaujímavých stavbách knižníc sa dočítate aj v decembrovom Quarku. Astronómovia a historici sa stretli pri skúmaní záhadnej žiary na Kjótom v roku 1770. Bližšie preskúmanie tohto javu nám môže pomôcť pri predikcii slnečných magnetických búrok. Dve vedné oblasti – jadrová energetika a medicína – sa spájajú aj v príspevku o produkcii rádionuklidov a ich využití v diagnostike a liečbe mnohých ochorení. Pri listovaní časopisom Quark nevynechajte ani zaujímavé články v rubrike Mladí a veda a tiež článok o nečakaných geografických objavoch, ktoré pomohli ľudstvu spoznávať a osídľovať zemeguľu. Aj v decembrovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky s našimi úlohami.

Výber článkov v decembrovom čísle časopisu Quark

Protézy ovládané mozgom
Nový chirurgický zákrok vyvinutý vedcami z Massachusettského technologického inštitútu (MIT) približuje deň, keď protézy dosiahnu úroveň organických končatín.

Dobrý sluha, zlý pán
Väčšina z nás má smartfón stále na dosah ruky, neuvažujeme však nad tým, aké následky môže mať tento zvyk. Vedci preskúmali pôsobenie smartfónu na výkon mozgu.

OLED nie je QLED
Predvianočný čas je obdobie, keď veľa rodín uvažuje o rodinnom darčeku – o výmene televízneho prijímača. Zoznámte sa z dvoma technológiami pre špičkový obraz.

Veda tretím okom
Fotografia zamrznutej bubliny s názvom Levitácia od Daniely Rapavej sa dostala na titulné strany viacerých svetových časopisov. Fotografka vedy zo Slovenska sa úspešne presadzuje vo svete.

Prvá mapa hviezdy
Pomocou interferometra VLTI na Cerro Paranal v Čile sa astronómom podarilo získať dosiaľ najdetailnejšiu snímku cudzej hviezdy – červeného veľobra s názvom Antares.

Za našimi sýkorkami
Na našom území sa vyskytuje šesť druhov sýkoriek. Nie všetky však bežný návštevník prírody pozná. Predstavujeme vám ich a približujeme aj ich zaujímavý život.

Kto sa prispôsobí, prežije
S nepriaznivými poveternostnými pomermi a nedostatkom potravy v zime sa zvieratá vyrovnávajú svojským spôsobom. Tí, ktorí ju prespávajú tzv. zimným spánkom, to majú v živote ľahšie.

Keď elektróny zvárajú
Technológia zvárania elektrónovým lúčom sa vďaka svojim výhodám presadzuje pri stavbe lietadiel, v kozmonautike, v energetickom aj automobilovom priemysle.

Ako si vybrať kvalitný e-shop?
Predvianočný čas sa nesie v znamení nákupov. Slovensko patrí z hľadiska počtu e-shopov na obyvateľa k špičke v Európe. Ako si však pri nákupe na internete vybrať ten správny e-shop?

Kráľ oblohy
Nároky na leteckú dopravu stále rastú. Donedávna uprednostňovanú rýchlosť vystriedala prepravná kapacita a komfort. Ak k týmto atribútom pridáme aj ekológiu, máme kráľa nebies – Airbus A380.

Slovensko má čierne jastraby
Ozbrojené sily SR disponujú od júna 2017 dvomi novými vrtuľníkmi Black Hawk. Sú určené na podporu operácií pozemných síl a zabezpečenie úloh domáceho krízového manažmentu.

A predsa sa číta!
Aj keď nástupom tzv. e-kníh technologickí nadšenci prorokovali klasickým knihám skorý zánik, zdá sa, že opak je pravdou. Dokazuje to aj neutíchajúca výstavba knižníc.

Tajomná žiara nad Kjótom
Červenú žiaru nad Kjótom z roku 1770 vedci opäť preskúmali. Viac informácií o nezvyčajných žiarach na oblohe z minulosti nám umožňuje určiť priebeh magnetických búrok v budúcnosti.

Zem, vidím zem!
Zámorské objavy európskych moreplavcov v 15.  a 16. storočí sa považujú za historicky významné geografické objavy. Nie vždy však kapitáni lodí objavili to, čo išli hľadať.

Zakladateľ modernej slovenskej architektúry
Dušan Samuel Jurkovič sa považuje za zakladateľa modernej slovenskej architektúry. Nadviazal na európske trendy architektúry v prvej polovici 20. storočia a zužitkúval aj ľudovú architektúru.