Čo nájdete v júlovom Quarku

Hlavnou témou júlového čísla Quarku je záchrana nášho kultúrneho dedičstva pred neviditeľným nepriateľom. Mikroorganizmy a plesne môžu zničiť poklady – historické predmety v našich múzeách. Mikroorganizmy sú však zodpovedné aj za charakteristické chute našich potravín, ako sú vína či syry.

Mikrobiálne spoločenstvo je výborne organizované. Jeho členovia si delia prácu a keď sú spolu, pracujú veľmi efektívne. Až tak efektívne, že môžu zničiť umelecké dielo. Biodeteriorácia, je odborný termín označujúci nežiaduce zmeny na rôznych predmetoch a  materiáloch, ktoré spôsobujú baktérie, archea (veľmi stará skupina jednobunkových organizmov, charakteristická tým, že žije v extrémnych prírodných podmienkach), huby a lišajníky, ako aj rastliny a hmyzí škodcovia. Kultúrne dedičstvo nie sú len umelecké diela, ale aj tradičné potraviny a nápoje. Bryndza a víno so svojimi typickými chuťami a arómami majú na Slovensku dlhú históriu. Vedecký tím Laboratória environmentálnej a potravinovej mikrobiológie pôsobiaci v Ústave molekulárnej biológie SAV v Bratislave je prvým a zatiaľ jediným laboratóriom na Slovensku, v ktorom študujú mikroorganizmy ohrozujúce umelecké diela.

Meteorológia – fyzika atmosféry – mnohí sa rozprávajú o počasí, len aby reč nestála. V júlovom Quarku nájdete rozhovor s meteorologičkou Luciou Sokolovou, z ktorého sa dozviete ako vznikajú predpovede počasia.

Drevené mrakodrapy – v mnohých častiach sveta vyrastajú v ostatných rokoch celodrevené budovy, resp. budovy, v ktorých je drevo prevažujúcim nosným stavebným materiálom. Drevo je tradičný a už v dávnej minulosti hojne používaný stavebný materiál. V blízkej budúcnosti môžeme očakávať výstavbu drevených mrakodrapov vyšších ako 300 metrov.

Začína sa v cieli – posledná zákruta, cieľová rovinka, burácanie davu, šachovnicová zástava, víťazné gesto… Kým stupeň víťazov zaplavia prúdy šampanského, v boxoch už znie: Tak, páni, balíme! O majstrovstvách sveta F1, najprestížnejšom motoristickom podujatí, sa hovorí aj ako o cestujúcom cirkuse.

Matematické včely, Koniec pančovaniu, Spomalené hurikány, Pakobylky cestovateľky, Nervy pre protézy, Miliónkrát rýchlejšie počítače, Sladké riešenie, to je len malý výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Robot v (takmer) hlavnej úlohe, to je téma, ktorá prináša pohľad do najnovšieho distribučného centra spoločnosti Amazon v poľskom Štetíne. Tvoria ho chodby dlhé niekoľko kilometrov s dokonalou organizáciou procesov distribúcie tovaru. Otrasy mozgu, ktoré otriasajú svetom športu – ukazuje sa, že zvláštne ochorenia mozgu môžu byť dôsledkom úderov do hlavy v mnohých známych športoch. Putujú čierne diery? To je otázka pre astronómov, ku ktorej dospeli vďaka počítačovým simuláciám vývoja v mnohých galaxiách. Dôverčiví sprievodcovia turistov žijú u nás nad pásmom lesa v kosodrevine. Ide o sťahovavých vtákov, napríklad kulíka vrchovského, ktorý sa na svojej ceste zo severu na juh kontinentu s obľubou zastavia vo vysokých polohách našich hôr. Váh – rieka, ktorá spája? Hľadanie odpovede v prípade rieky, ktorú sa ľudia snažia regulovať už 400 rokov. Unikátna konopa siata, podľa mnohých odborníkov doposiaľ nepoznáme takú unikátnu surovinu, akú poskytuje táto rastlina. Úplné zatmenie Mesiaca nás čaká v piatok večer 27. júla, pripravte sa na výnimočné vesmírne predstavenie. Pýtame sa odborníkov, či fytoremediácia je  novou nádejou pre mnohé naše lokality kontaminované znečisťujúcimi látkami. Daimler uvažuje o kvantových počítačoch. Renomovaná nemecká automobilka sa hodlá presadiť v oblasti riešenia komplexných problémov mobility budúcnosti aj pomocou kvantových počítačov. V kriminalistike sa čoraz viac presadzujú dôkazy získané u IT zariadení vyšetrovaných osôb –  IT ako dôkaz. Expresný návrat života po dopade asteroidu, ktorý pred 66 miliónmi rokov vyhubil dinosaury priniesol najnovší výskum morských sedimentov. Rýchlo a zbesilo, tak by sa dali charakterizovať šialené naháňačky vo filmoch. Akým spôsobom sa k nim však filmári dopracujú? Taliansky polyhistor a prírodovedec Luigi Fernando Marsigli, ktorý sa narodil 10. júla 1658, veľkou mierou prispel k poznaniu prírody slovenského územia. Samozrejme aj v prázdninovom júlovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých  matematických úlohách.

Výber článkov v júlovom čísle časopisu Quark

Minulosť zachránená pre budúcnosť
Mikroorganizmy a plesne poškodzujú doklady nášho kultúrneho dedičstva. Sú však zodpovedné aj za charakteristické chute našich potravín, ako sú vína či syry.

Robot v (takmer) hlavnej úlohe
Amazon pri budovaní svojich distribučných centier stavil na roboty. Prinášame pohľad na fungovanie centra v Štetíne, kde firma využíva viac než 3 000 robotov.

Otrasy mozgu, ktoré otriasajú svetom športu
V ostro sledovanom tohtoročnom finále Ligy majstrov sa zrodilo jedno z najľahších víťazstiev kráľovského klubu z Madridu. Čo sa v ten večer vlastne prihodilo?

Meteorológiafyzika atmosféry
Mnohí sa rozprávajú o počasí, len aby reč nestála. My sme sa zhovárali o počasí s meteorologičkou Luciou Sokolovou, aby sme sa dozvedeli, ako vznikajú predpovede.

Putujú čierne diery?
Ak práve nehltajú plyn a hviezdy, alebo nevyvrhujú výtrysky plazmy, sú čierne diery relatívne v pokoji. Nové počítačové simulácie však naznačujú, že neostávajú len v centre galaxií.

Dôverčivý sprievodca turistov
K operencom, ktorý si na svojom jarnom a letnom kontinentálnom prelete medzi hniezdiskom a zimoviskom dopraje odpočinok v stredoeurópskych pohoriach, patrí aj kulík vrchovský.

Váh – rieka, ktorá spája?
Rieka Váh v minulosti prešla viacerými zmenami a to, ako ju poznáme v súčasnosti, je výsledkom viac ako 400-ročného úsilia o skrotenie jej divokosti a nespútanosti.

Unikátna konopa siata
V našich zemepisných šírkach sa konopa siata pestovala odpradávna. Vyrábala sa z nej väčšina svetovej produkcie látok, olejov na svietenie, papiera, kadidla, vôní a liekov.

Úplné zatmenie Mesiaca
Večer 27. júla môžeme na Slovensku pozorovať úplné zatmenie Mesiaca. Bude to najdlhšie trvajúce úplné zatmenie Mesiaca v tomto storočí, čaká nás výnimočné vesmírne predstavenie.

Nová nádej pre kontaminované územia?
Na Slovensku máme množstvo území zamorených nebezpečnými materiálmi. Alternatívnym riešením ich zneškodnenia je očisťovanie prostredia rastlinami, tzv. fytoremediáciou.

Začína sa v cieli
O majstrovstvách sveta F1 sa hovorí aj ako o cestujúcom cirkuse. Za sezónu precestujú tímy s pretekármi, mechanikmi a autami asi 170 000 kilometrov, čo je viac ako štyri dĺžky rovníka.

IT ako dôkaz
Informácie uložené v mobilných telefónoch, počítačoch a tabletoch sa stávajú čoraz dôležitejším dôkazným materiálom pri vyšetrovaní rôznych kriminálnych činov.

Expresný návrat do života
Morské sedimenty ukázali nečakane skorý lokálny návrat foriem života a ekosystémov po dopade planétky, ktorý pred 66 miliónmi rokov vyhubil veľké dinosaury.

Rýchlo a zbesilo
Keď režiséri dostanú obrovský rozpočet na film, zvyknú sa riadne odviazať. Až tak, že v niektorých scénach zabúdajú na zákony fyziky, fungovanie ľudského tela či zdravý rozum.

Talianska stopa na Slovensku
V júli uplynie 360 rokov od narodenia talianskeho prírodovedca a polyhistora Luigiho Ferdinanda Marsigliho, ktorý prispel k poznaniu prírody slovenského územia.