Čo nájdete v marcovom Quarku

Hlavnou témou marcového čísla Quarku je sneh. Sneh sa od svojho vzniku až do roztopenia stále mení. Odborníci hovoria, že žije. Hydrológia ako veda o kolobehu vody v prírode sa zaoberá aj tvorbou a topením snehu aj z dôvodu protipovodňovej ochrany ľudí a majetku.

Snehové kryštály vznikajú z podchladených vodných kvapôčok oblakov alebo priamou sublimáciou vodnej pary na ľadové kryštalické jadrá. Majú pravidelnú šesťuholníkovú kryštálovú mriežku. Podľa teploty okolia vzniku sa tvoria kryštály rôzneho tvaru. Doteraz sa popísalo vyše 21-tisíc rôznych tvarov snehových kryštálov. Pri teplote blízkej bodu mrazu sa kryštály spájajú do vločiek rôznej veľkosti. Sneh sa od svojho vzniku až do úplného roztopenia stále mení. Poveternostné pochody a zmeny počasia sa prejavujú na vrstevnatosti snehovej pokrývky. Každá snehová vrstva má svoje špecifické vlastnosti: druh snehových zŕn, tvrdosť, vlhkosť, priľnavosť či optické vlastnosti.

História bicyklov na elektrický pohon siaha do druhej polovice 19. storočia. Záujem verejnosti o elektrobicykle však vzrástol až s najnovším vývojom elektromotorov, batérií a elektroniky. Elektrobicykel sa stáva súčasťou dopravy, zábavy a športu. Predpokladá sa, že v krátkej budúcnosti bicykle na elektrický pohon významne ovplyvnia riešenia dopravy pre svoju jednoduchosť, ekologickosť a podporu zdravého životného štýlu. S inovatívnymi návrhmi nových elektrobicyklov prichádzajú aj vývojári zo Slovenska.

Pachypleurosaurius je najstarší plaz Slovenska. Pochádza z obdobia druhohôr, geologického stredoveku Zeme, a odkrýva stratený svet praveku našej krajiny. Jeho čierna kostra uväznená vo vápencovom hrobe sa našla v strope jaskyne v jaskynnom systéme v Demänovskej doline. Najstarší slovenský stavovec, nevzbudzuje záujem iba úzkeho kruhu odborníkov, ale určite je predmetom túžby po poznaní aj širokej verejnosti. O to zaujímavejší a vzácnejší sa nález zdá aj tým, že doposiaľ sme o evolúcii stavovcov v období druhohôr, ktoré sa považujú aj za éru dinosaurov, z nášho územia mali len žalostne málo informácií.

Okrem troch vyššie uvedených tém nájdete v marcovom Quarku aj množstvo ďalších zaujímavých článkov. Napríklad článok o tom, že pre podniky, ktoré chcú prosperovať v novom digitálnom svete, bude rok 2018 rokom transformácie. Z oblasti IT technológií je zaujímavý údaj o tom, že objem objednávok zo zahraničných e-shopov výrazne narastá. V Quarku sa dozviete na čo sa v prípade takéhoto nákupu majú pripraviť kupujúci tejto techniky na Slovensku. V rozhovore s generálnym riaditeľom Spoločného výskumného centra Európskej únie Vladimírom Šuchom zistíte, že keby nebolo takej prozaickej veci, ako sú íly, nemali by sme tehly, šálky, ale ani zubnú pastu. Aplikácia umelej inteligencie, pomohla detegovať planéty. Spolupráca medzi astronómami a inžiniermi zo spoločnosti Google vyústila do neurónovej siete, ktorá v predbežnom súbore exoplanét detegovaných satelitom Kepler objavila dve exoplanéty veľkosti Zeme. Kôrovce, ktoré obývajú dno (bentál) vodných tokov nazývame bentické. Čoraz častejšie sa u nás objavujú aj invázne druhy kôrovcov, ktoré majú svoj pôvod v iných krajinách. Krásny zdravý les je vizitkou aj jeho operených podnájomníkov, ktorí sa vzorne starajú o zdravotný stav kríkov a stromov počas celého roku. Na čele vtáčieho lekársko-ošetrovateľsko-zdravotníckeho tímu, ktorý bdie nad zdravotným stavom lesa, stojí primár tesár čierny. Slovenskú vedkyňu Michaelu Musilovú si vybrala NASA na simulovanú osemmesačnú misiu na Marse. Na základni, ktorá sa nachádza na svahoch sopky Mauna Loa, marťanská posádka odskúša aj rover vyvinutý na Slovensku. Na rozdiel od známych ľadovcov tie v Patagónii navštevuje len málo turistov. Táto oblasť však v posledných rokoch zaznamenáva výrazný nástup turizmu. Prečítajte si informácie o nej v Quarku skôr než sa tam vypravíte. Vysokocitlivé kamery snímajúce verejné zhromaždenia sa v spojení s umelou inteligenciou môžu v blízkej budúcnosti stať inteligentnými strážcami verejného poriadku. Kvantový internet je o krok bližšie praktickému využitiu. Čínski vedci uskutočnili nedávno prenos dát pomocou kvantovej komunikácie na rekordnú vzdialenosť. Pestovaná architektúra – biotektúra je koncepčný návrh nového typu architektúry. Hlavnou ideou biotektúry je s využitím metód genetického inžinierstva pestovať a potom sušiť steblám podobné gigantické konštrukcie s vysokými nosnými vlastnosťami. V Izraeli sa našla fosílna kosť zástupcu druhu človek rozumný (Homo sapiens), skorého anatomicky moderného človeka. Je aspoň o 50-tisíc rokov staršia ako všetky doterajšie nálezy. Zrkadlá umožnili konštrukciu zaujímavých optických zariadení. Jedným z nich bol na konci 19. storočia aj kaleidoskop. Aj v marcovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky s našimi matematickými úlohami.

Výber článkov v marcovom čísle časopisu Quark

Chladno, chladnejšie, sneh…
Hydrológia ako veda o kolobehu vody v prírode sa zaoberá aj tvorbou a topením snehu.  Dôležitým argumentom na meranie výšky snehu je protipovodňová ochrana ľudí a majetku.

Transformácia udáva tempo
Závery kalendárnych rokov i začiatky nových už tradične prinášajú prognózy na najbližší rok. Nie je to inak ani v oblasti IT – oboznámte sa  s prognózami na rok 2018.

Nižšie ceny, širší výber
Počet objednávok z cudziny na Slovensko medziročne výrazne narastá. Až tak, že to niektoré colné strediská pre potreby väčších skladov núti meniť svoju doterajšiu polohu.

Zobudenie po štvrť miliarde rokov

Umelá inteligencia objavuje planéty
Spolupráca  medzi astronómami a inžiniermi zo spoločnosti Google a využitie umelej inteligencie pri spracovaní údajov z družice umožnilo objav nových exoplanét.

Bentické kôrovce
Medzi bentické kôrovce patria druhy obývajúce dno vodných tokov. Čoraz častejšie sa u nás objavujú aj kôrovce, ktoré majú svoj pôvod v iných krajinách – invázne druhy.

Primár z lesa
Krásny zdravý les je vizitkou aj jeho operených podnájomníkov, ktorí sa starajú o zdravotný stav kríkov a stromov počas celého roku. Primárom tohto tímu je tesár čierny.

V krajine Magalhãesových obrov
Patagóniu nájdete na juhu Južnej Ameriky. Na západe jej dominujú Andy a Tichý oceán, na východe Atlantický oceán. Predstavujeme vám zaujímavosti z tohto drsného miesta Zeme.

Inteligentní strážcovia
Spýtali sme sa odborníkov, či sofistikované algoritmy na základe údajov zo všadeprítomných kamier dokážu včas odhaliť pokusy jednotlivcov alebo skupín o nežiaduce činy.

Bicykle po novom
Záujem verejnosti o elektrobicykle vzrastá s najnovším vývojom elektromotorov, batérií a elektroniky. S inovatívnymi návrhmi prichádzajú aj vývojári zo Slovenska.

Kvantový internet na obzore
Čínski vedci uskutočnili prenos dát pomocou kvantovej komunikácie na rekordnú vzdialenosť. Na experiment s kvantovou komunikáciou a kódovaním im poslúžila družica Micius.

OrganiCity – vypestované supermesto
Predstavte si rastlinu vypestovanú zo zázračných fazúľ, takú vysokú a veľkú, že by mohla vytvárať priestor pre domy. Stavba, ktorá nestojí, budova, ktorá sa nebuduje.

Prvá slovenská marsonautka
Slovenskú vedkyňu Michaelu Musilovú si vybrala NASA na simulovanú osemmesačnú misiu na Marse. Na misii odskúša aj špeciálny rover vyvinutý na Slovensku.

Sapienti migrovali skôr

Spoluzakladateľ moderného zverolekárstva
Jozef Marek je jedným z najvýznamnejších veterinárov 20. storočia. Považuje sa za  spoluzakladateľa modernej veterinárnej medicíny.