Čo nájdete v Quarku 1/2021

Hlavná téma januárového čísla časopisu Quark je venovaná histórii robotiky. Toto slovo totiž v januári oslavuje 80 rokov od svojho vzniku a slovo robot má dokonca storočnicu od celosvetovej scénickej premiéry.

Jubilujúca budúcnosť

Už od pradávna si človek mnohé činnosti pomocou rôznych nástrojov nielen uľahčoval, ale túžil mať niečo alebo niekoho, kto bude pracovať zaňho. Od 20. storočia sa tomu niečomu či niekomu hovorí robot.
Jedna z definícií robota je, že je to automat alebo počítačom riadený integrovaný systém schopný autonómnej, cieľovo orientovanej interakcie s prirodzeným prostredím, a to podľa inštrukcií človeka. Jednoducho povedané, robot je (prí)stroj vykonávajúci zložité operácie podľa určeného programu.
Aj keď sa slovo robot, ktoré oficiálne uzrelo svetlo sveta v novembri 1920 v hre Karla Čapka (1890 – 1938) R. U. R., pripisuje práve tomuto českému spisovateľovi, nie je to pravda. Ako to vlastne bolo, opísal v Lidových novinách 24. decembra 1933 Karel Čapek takto: V jednej nestráženej chvíli napadla citovaného autora látka na tú hru. Aj bežal s tým za tepla za svojím bratom Josefom, maliarom, ktorý práve maľoval po plátne.
Josef, ja by som mal myšlienku na hru.
Akú, hundral maliar.
Autor mu to povedal tak stručne, ako to šlo: Ale ja neviem, ako mám tých umelých robotníkov nazvať. Povedal by som im Labor, ale pripadá mi to nejako papierovo.
Tak im povedz Roboti.
A bolo to.
Tým spôsobom sa teda zrodilo slovo robot. Objavilo sa v spomínanej hre, ktorej skratka je odvodená z názvu fiktívnej továrne Rossum’s Universal Robots, čo autor priamo v texte prekladal ako Rossumovi univerzálni roboti.
V súčasnosti úplne bežné slovo robot má teda dvoch autorov a hra R. U. R. mala fakticky dve premiéry – jednu oficiálnu, ktorá sa uskutočnila v Národnom divadle v Prahe 25. 1. 1921, a ešte jednu neoficiálnu, ale historicky prvú, ktorú naštudovala skupina amatérskych divadelníkov Klicpera v Hradci Králové a premiérovo predstavila tri týždne pred uvedením R. U. R. v Národnom divadle v Prahe – 2. januára 1921.
V domácom aj v zahraničnom prostredí vzbudila hra neobyčajný záujem a iniciovala verejné diskusie nielen o samotnej inscenácii, ale predovšetkým o autorovom varovaní pred prípadnými negatívnymi vplyvmi techniky na ľudstvo. A tieto diskusie trvajú doteraz…

Hľadá sa vinník

Ak položíte otázku Prečo je ľad klzký?, mnohí z oslovených budú zaskočení. Je to dosť častá reakcia na otázky týkajúce sa samozrejmých vecí. Pripojte k nej ďalšiu Prečo sa nemožno kĺzať na asfaltovom chodníku? A prvá otázka začína mať zmysel.

Rýchly pohľad dovnútra

Počítačová tomografia sa väčšinou spája s medicínou. Je to rádiologická vyšetrovacia metóda, ktorá pomocou röntgenového žiarenia umožňuje zobrazenie vnútra ľudského tela. Metóda sa využíva najmä v oblasti medicíny, kde slúži na diagnostiku širokého spektra poranení a chorôb. Využíva sa však táto metóda aj inde?

Zimné skrýše zvierat

Zima so sebou prináša iný pohľad na svet. Po zamračenej a smutne pôsobiacej jeseni sa príroda prikrytá snehom zdá čistá a uprataná. Zvieratá, ktoré sa dovtedy preháňali v lesoch, na lúkach či na stromoch, sa zväčša ukrývajú vo svojich zimných brlohoch.

Šokujúca včelia finta, Iný kraj, iná výška, Sixtínska kaplnka praveku, Komunikácia krviniek, Marťanská elektrolýza, Navždy mladý, Zo šiestich jedna?, Morský drak z kriedy, Vodný robot, Prelom v jadrovej fyzike, Kvantová nadvláda, Nový katalóg hviezd, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme aj v januárovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov v januárovom čísle časopisu Quark

Hi-tech medicína v praxi

Slovenskí odborníci vyvinuli technológiu, ktorá inovuje proces gastroenterologických vyšetrení – prehĺtací kapsulový endoskop.

Robožabky na scéne

O nanotechnológiách umožňujúcich masové využívanie miniatúrnych robotov – nanobotov – sa hovorí dlhšie. Možno budú pomáhať aj pri liečbe ochorení.

Metamorfóza kométy Neowise

O ikonickej fotografii zachytávajúcej postupný vývoj kométy Neowise, ktorú si všimli aj v NASA či National Geographic, sme sa rozprávali so spolupracovníkom Quarku, popularizátorom vedy a astrofotografom Tomášom Slovinským.

Smrť špagetifikáciou

Vedcom sa nedávno podarilo zachytiť vzácny úkaz – intenzívny záblesk žiarenia sprevádzajúci slapové roztrhanie hviezdy superhmotnou čiernou dierou.

Slovenská antilopa

Srnčia zver patrí k najrozšírenejším druhom raticovej zveri na Slovensku. Srnec lesný je naším najmenším a najznámejším zástupcom jeleňovitých. Stretnúť sa s ním môžeme na celom našom území.

Metropola na piesku

Kto chce vidieť tie najväčšie svetové unikáty, atrakcie a kuriozity vytvorené ľuďmi v ťažkých prírodných podmienkach, musí navštíviť mesto Dubaj v Spojených arabských emirátoch.

Berlínsky evergrín

Na jeseň začalo fungovať nové berlínske letisko Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt. Jeho stavbu poznačili chyby, pre ktoré bolo nakoniec otvorené až deväť rokov po pôvodne plánovanom termíne.

Zasaď strom, vytlač dom

Hoci vývoj priniesol v stavebníctve nové technológie, v procese musel vždy fyzicky figurovať človek stavbár. Keď začnú budovy vychádzať z 3D tlačiarní, ľudia na stavbách budú takmer zbytoční.

Vznášadlo z CD

Levitácia – ľudstvo o nej sníva odnepamäti. Lietanie tesne nad podložkou nám umožnila až moderná doba a výkonné stroje, vznášadlá. Ako fungujú?

Vo svetle noci

V rámci Festivalu vedeckých filmov 2020 sme mali možnosť sledovať premiéru vedecko-popularizačného dokumentu Vo svetle noci z produkcie CVTI SR, ktorý je venovaný problematike svetelného znečistenia na Slovensku. O dokumente sme sa rozprávali s jeho tvorcom Matejom Pokom.

Tri, dva, jeden, štart…

Štarty kozmických rakiet sú veľkolepé udalosti. Týždne príprav, obrovské zariadenia a po zapnutí motorov veľa ohňa a dymu. To všetko preto, aby sme do vesmíru dostali družice, ktoré sú iba o niečo ťažšie ako väčšie auto. Prečo je to taký problém?

Praveká veľká trojka

Výskumy dokazujú, že náš druh – sapienti – obýval svet najmenej stotisíc rokov spoločne s praľuďmi denisovanmi a neandertálcami. A naše populácie sa miešali.

Choroba systému

Typickým príznakom Parkinsonovej choroby je tras rúk. Toto neurodegeneratívne ochorenie sprevádza aj množstvo nemotorických príznakov, ktoré výrazne zhoršujú kvalitu života pacientov.

Nové vydanie časopisu Quark nájdete v novinových stánkoch začiatkom januára 2021. Želáte si dostávať časopis každý mesiac priamo do svojej poštovej schránky? Objednajte si zvýhodnené predplatné: www.quark.sk/predplatne/.