Čo nájdete v Quarku 3/2020

Hlavnou témou marcového čísla Quarku je Európska organizácia pre jadrový výskum (CERN), ktorú sme nedávno navštívili.

Dvere k novej fyzike

CERN je najväčšia medzinárodná výskumná organizácia na svete. Poskytuje technickú infraštruktúru predovšetkým na experimenty v oblasti časticovej a jadrovej fyziky. Ide najmä o sústavu urýchľovačov, ktorá umožňuje urýchľovať nabité častice alebo atómové jadrá na rôzne energie. Častice sa v urýchľovačoch buď vzájomne zrážajú (protibežné zväzky), alebo narážajú na nepohyblivé terče mimo urýchľovača, pričom vznikajú nové častice.
Najväčším a najznámejším urýchľovačom je Veľký hadrónový urýchľovač (Large Hadron Collider; LHC). Je to zariadenie, v ktorom sa pomocou elektrického poľa urýchľujú nabité častice. Tie sa pohybujú za pomoci magnetického poľa po približne kruhovej dráhe v trubici, z ktorej je vyčerpaný takmer všetok vzduch. Urýchľovač sa nachádza v hĺbke 50 až 100 metrov pod zemou v 27-kilometrovom tuneli, ktorý tu zostal po predchádzajúcom elektrónovom urýchľovači LEP a v čase prevádzky v ňom je silná radiácia.
K urýchľovaniu častíc dochádza v dvoch vákuových trubiciach v opačných smeroch, aby sa proti sebe letiace zväzky častíc mohli zraziť. Častice sa urýchľujú takmer na rýchlosť svetla, pričom energia jediného zväzku častíc zodpovedá vlaku s hmotnosťou 400 t idúceho rýchlosťou 150 km/h. Po dosiahnutí požadovanej energie (6,5 TeV, plánované maximum je 7 TeV) sa pred zrážkou protibežné zväzky sfokusujú a jemne vychýlia, čím sa ich dráhy prekrížia a častice interagujú.

Slovensko plné zlomov
Za svoj geomorfologický vzhľad Slovensko významne vďačí geologicky relatívne mladým procesom. O neotektonických procesoch a ich prejavoch v krajine sme sa rozprávali s geomorfologičkou Máriou Bizubovou.

Človek nad Venušou
Dookola počúvame: Misia na Mars, úprava atmosféry Marsu, kolonizácia Marsu, dovolenky na Marse. Prečo nie Venuša? Čo ak je Venuša omnoho lepšia na kolonizáciu ako Mars?

Mozog vo svetle reflektorov
Neurodegeneračné ochorenia vrátane zriedkavej frontotemporálnej demencie sa napriek predpokladom nevyhýbajú ani ľuďom, ktorí si neustálou tvorivou a poznávacou činnosťou budujú kognitívnu rezervu.

Inteligentná alka, Plastové zlatoBudúci výskumníci, Nádejné lítium, Odolné soby, Prastaré vírusy z ľadu, Oživená DNA mamuta, Z uránu katalyzátor, Slnko takmer na dlani, Mars stráca vodu, Kľúč k cínu?, Z Antarktídy do vesmíru, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme aj v marcovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov v marcovom čísle časopisu Quark

Cesta za fosforom
Chemický prvok fosfor je významnou zložkou života. Akým spôsobom sa dostal na ranú Zem, je tak trochu záhada.

Po oceáne už aj rieky
Globálne otepľovanie má vplyv nielen na oceány a moria. Vedci skúmali vplyv zmeny klímy na vodné zdroje vo Švajčiarsku a zistili, že stúpa aj teplota švajčiarskych riek.

Bude Betelgeuze supernovou?
Hviezda Betelgeuze už veľmi skoro vybuchne ako supernova. Pojem veľmi skoro však treba chápať z pohľadu astronomických meradiel.

Usmievavá žltá
Žltá farba na väčšinu ľudí pôsobí stimulačne, pozitívne, teplo a živo. Je jednou z troch primárnych farieb, z ktorých vznikajú všetky ostatné farebné odtiene.

Parazit s najväčším kvetom
Vo svete rastlín nie sú ničím výnimočným parazitické druhy, ktoré čerpajú živiny z hostiteľských rastlín. Nájdeme ich v exotických krajinách, ale aj v európskej prírode.

Múzeum v kráľovskej hvezdárni
Slávne časy starej Kráľovskej hvezdárne v Madride sa skončili, keď sa zlý výhľad, veľa umelého svetla a smog postarali o znevýhodnenie jej polohy v blízkosti centra mesta. V súčasnosti slúži ako múzeum.

Čo sú mykotoxíny?
Toxické chemické látky, ktoré produkujú mikroskopické, vláknité huby a plesne, nie sú pre nás väčšinou akútne jedovaté. Ich nebezpečenstvo však spočíva v chronickom pôsobení nízkych dávok obsiahnutých v potravinách.

Nafukovanie lietadla
Letecké prepravné spoločnosti sa pre zvýšenie tržieb usilujú prepraviť jedným letom čo najviac pasažierov. Preto aerolinky tlačia na výrobcov lietadiel, aby do nových strojov pridali čo najviac miest na sedenie.

Hravé mesto
V mestách pribúdajú na verejných priestranstvách zdanlivo detské pouličné atrakcie. To, čo bolo možno pôvodne len reakciou na prísnu funkčnosť mestského prostredia, sa mení na vážny urbanistický trend.

Popretie objavu
Zrýchľovanie rozpínania sa vesmíru, základ našich predstáv o vesmíre, väčšina považuje za skutočnosť. Nedávna štúdia sa na ňu aj napriek tomu zamerala.

Odchýlka jedného dňa
Priestupný rok sa opakuje každé štyri roky. Vtedy má rok namiesto zvyčajných 365 dní o deň viac. To je však len jeho užšia definícia.

Poslední ľudia vzpriamení
Revidované datovanie fosílií na Jáve ukázalo, že poslední známi ľudia vzpriamení žili pred asi 113-tisíc rokmi. Navyše, ich predkovia tam dorazili oveľa neskôr, ako sa myslelo.

Nové vydanie časopisu Quark nájdete v novinových stánkoch od 1. marca 2020. Zvýhodnené predplatné si môžete objednať na: www.quark.sk/predplatne/.