Ďalšie potvrdenie

Ilustrácia Alejandro Cruz-Osorio/Goethe University Frankfurt

Galaxia Virgo A, alebo Messier 87 (M87), sa nachádza 55 miliónov svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Panna. Je to obrovská galaxia s 12 000 guľovými hviezdokopami. V jej strede je čierna diera s hmotnosťou 6,5 miliardy Sĺnk, ktorá vystreľuje prúd plazmy takmer rýchlosťou svetla (tzv. relativistický výtrysk) do vzdialenosti 6 000 svetelných rokov. Energia potrebná na pohon prúdu pravdepodobne pochádza z gravitačného pôsobenia čiernej diery. To, ako prúd vzniká a čo ho udržiava stabilným, zatiaľ nie je jasné.
Prúd vychádza zo stredu akrečného disku okolo M87. Fyzici z frankfurtskej Goetheho univerzity spolu s vedcami z Európy, USA a Číny dokázali na počítačovom modeli sledovať pohyb fotónov v zakrivenom časopriestore najvnútornejšej oblasti výtrysku a previesť ho na rádiové snímky. Tie porovnali s pozorovaniami za posledné tri desaťročia. Luciano Rezzolla z Goetheho univerzity uviedol: Skutočnosť, že modelové snímky, ktoré sme vypočítali, sú tak blízke astronomickým pozorovaniam, je ďalším potvrdením toho, že Einsteinova všeobecná teória relativity je najpresnejším a najprirodzenejším vysvetlením existencie supermasívnych čiernych dier v strede galaxií.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.