Deti kozmickej Kravy

Krava sa nachádza v trpasličej galaxii s názvom CGCG 137-068, foto R. Margutti/W. M. Keck Observatory

Zdá sa, že kozmický výbuch nazývaný Krava po sebe zanechal čiernu dieru alebo neutrónovú hviezdu. Výbuch spozorovali v júni 2018, no až teraz astronómovia spoznávajú to, čo po sebe Krava zanechala. Možno sme svedkami zrodu čiernej diery alebo neutrónovej hviezdy, hovorí astrofyzik D. R. Pasham z Massachusettskej technickej univerzity.
Svetlo výbuchu oficiálne označeného ako AT2018cow vzniklo vo vzdialenosti asi 200 miliónov svetelných rokov. Bolo 10-krát jasnejšie ako bežná supernova, výbuch, ktorý znamená smrť masívnej hviezdy. Astronómovia sa domnievali, že vzplanutie mohlo byť dôsledkom hviezdy, ktorú pohltila čierna diera, alebo zvláštneho druhu supernovy.
D. R. Pasham a jeho kolegovia preto skontrolovali Kravu na blikanie röntgenového žiarenia, ktoré zvyčajne vzniká v blízkosti kompaktného objektu, pravdepodobne v disku horúceho materiálu okolo čiernej diery alebo na povrchu neutrónovej hviezdy. Blikanie týchto röntgenových lúčov môže odhaliť veľkosť ich zdroja. Röntgenové žiarenie Kravy bliká približne každé 4 milisekundy, čo znamená, že objekt, ktorý ho produkuje, nemôže byť širší ako 1 000 kilometrov. Podľa D. R. Pashama a jeho kolegov tomu zodpovedajú iba neutrónová hviezda alebo čierna diera.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.