Dlhá cesta myši

Počítačová myš, ktorá sa v súčasnosti považuje za úplne prirodzenú súčasť počítačov, nebola samozrejmosťou vždy. Jej začiatky boli také kostrbaté a nešikovné, že sa tento vynález takmer nemusel medzi používateľmi ujať.

Prototyp prvej počítačovej myši vynájdenej Douglasom Engelbartom, foto wikipédia/Michael Hicks, CC BY 2.0

Existenciu počítačovej myši predznamenal tzv. trackball, malá guľôčka určená na sledovanie pozície lietadiel na radaroch, už v roku 1947. Guľôčka zabudovaná v prístroji sa ovládala prstami a vnútri sa jej na dvoch miestach dotýkali na seba kolmé kolieska, čo umožňovalo zachytávanie pohybu v dvoch osiach. Táto technológia bola považovaná za vojenské tajomstvo, a tak sa do počítačov dostala až v roku 1964. V radarových zariadeniach sa trackball používa aj v súčasnosti.

Nový vynález

Fungovanie optomechanickej myši. 1. Pohyb myšou po podložke otáča guľôčku. 2. Kolieska osí X a Y sa dotýkajú guľôčky a prenášajú pohyb. 3. Kolieska na optické kódovanie majú otvory pre svetlo. 4. Infračervené LED svietia otvormi v kolieskach. 5. Snímače zachytávajú svetlo a prevádzajú ho na pohyb v smeroch X a Y, ilustrácia wikipédia/Jeremykemp, Pbroks13, public domain.

Na orientáciu po monitore počítača sa kurzor používal už dlhšie. Na jeho pohyb po pracovnej ploche sa však používali štandardné klávesy so šípkami v štyroch smeroch. Prvá počítačová myš používala iba spomínané kolieska bez guľôčky. Kolieska sa tak priamo dotýkali podložky a myš preto umožňovala iba pohyb vpravo/vľavo alebo hore/dole, nie však súčasne.
Tvorcom tohto zariadenia bol americký inžinier Douglas Engelbart (1925 – 2013) a jeho tím v roku 1964. Rozhodli sa nazvať ho myš, pretože kábel spájajúci zariadenie s počítačom im pripomínal myšací chvost. Čoskoro podobné zariadenie vyrobila aj firma Xerox, ktorá ho zdokonalila na známu guľôčkovú myš. Tá používala guľôčku, ktorá sa otáčala po podložke podľa ľubovoľných pohybov myši súčasne. Guľôčky sa dotýkali dve na seba kolmé gumené kolieska, ktoré pohyb prenášali dovnútra na väčšie kolieska s malými dierkami po obvode. Vďaka nim sa svetlo v intervaloch prerušovalo v každom smere a bolo tak možné vypočítať smer a rýchlosť pohybu myši a aplikovať ho na kurzor na monitore počítača.

Používanie trackballu

Tento dizajn priniesol revolúciu v spôsoboch používania počítačov. Firma Xerox bola však zameraná viac na komerčnú sféru ako na bežných používateľov, preto si myš skutočnú popularitu získala až v roku 1984 vďaka firme Apple a jej prvému originálnemu počítaču Macintosh. Z dizajnu pripomínajúceho malú tehličku sa v 90. rokoch 20. storočia stal dizajn viac prispôsobený tvarom pre pohodlné držanie v ruke a manipuláciu.
V 90. rokoch prišli prvé notebooky s malým červeným joystickom uprostred klávesnice a prvé tzv. trackpady, malé dotykové plochy pod klávesnicou určené na ovládanie kurzora. V roku 1996 sa konečne objavilo aj koliesko myši. Dovtedy mali myši iba jedno, dve alebo tri tlačidlá, ktoré mali v každom systéme rozdielne funkcionality.

Optická a laserová

Už v 80. rokoch existovala optická myš so špecificky upravenou podložkou, na ktorej fungovala. Neskôr bola problémom aj vysoká cena jednotlivých výrobných komponentov pre optickú myš fungujúcu na všetkých štandardných povrchoch. Prvé dostupnejšie optické myši prišli na trh v roku 1999 ešte s pomerne vysokou predajnou cenou približne 70 dolárov.

Myš počítača Apple Macintosh, foto wikipédia/Sailko, CC BY 3.0

Optické senzory tejto myši fungujú na základe vyhotovovania mnohých malých snímok povrchu pod sebou a porovnávaním zmien v snímkach idúcich za sebou, na základe čoho je možné vypočítať pohyb myši. Táto technológia je oveľa spoľahlivejšia a najmä oveľa odolnejšia proti špine a prachu, s ktorými mali problém guľôčkové myši. Možno si niektorí čitatelia pamätajú potrebu častého rozoberania myši a poriadneho vyčistenia guľôčky.
Rýchly vývoj technológií už po piatich rokoch v roku 2004 priniesol laserovú myš. Tá funguje na rovnakom princípe ako optická myš, no na osvietenie povrchu pre lepšiu snímku nepoužíva pomerne slabé LED svetielko, ale laserový lúč. Ten zároveň dokáže povrch osvietiť menej rozptýleným svetlom, a preto sa presnosť myší niekoľkonásobne zlepšila. To uvítali najmä profesionálni hráči počítačových hier, vďaka ktorým sa začal klásť väčší dôraz na myš ako vstupné zariadenie pre počítače. Prišli rôzne ergonomické vylepšenia tvaru, prídavné programovateľné tlačidlá, zmenšenie hmotnosti, dizajnové prvky či silnejšie procesory priamo v myši.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 9/2023. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

Stanislav Griguš
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky
Univerzita Komenského v Bratislave
Foto Pixabay
Videá autora nájdete na YouTube kanáli To ako prečo?