Dlhoveká spinka

Ilustrácia FAU/Anton Oleinik

Vedkyne Linda Ivanyová a Emily Artrucová z newyorskej Syrakúzskej univerzity našli dôkazy o tom, že starodávny živočích Diplomoceras maximum podobný chobotnici so schránkou v tvare kancelárskej spinky mohol žiť stovky rokov. D. maximum žil približne na konci vrchnej kriedy pred 68 miliónmi rokov, čo z neho robí súčasníka povestného dinosaura Tyrannosaurus rex. D. maximum patril do skupiny amonitov, čo je vyhynutá skupina hlavonožcov. Nezvyčajný tvar schránky, ktorá merala viac ako jeden a pol metra, sťažuje spoznanie jej biológie. Obe vedkyne však odhalili náznaky, že jednotlivci D. maximum mohli mať veľmi dlhý život. Dôkazy pochádzajú z chemických stôp, ktoré sa získali zo vzoriek odobratých v pravidelných 50 cm vzdialenostiach pozdĺž plášťa schránky. Tiež sa vykonali testovania izotopov kyslíka a uhlíka na schránke. Takto vedkyne objavili opakujúce sa izotopové stopy, ktoré podľa ich názoru vznikli z metánu. Ten sa každý rok uvoľňuje do vody z morského dna, pričom každoročne zanechával stopu v plášti amonita. Výskumníčky na schránke spočítali počet hrebeňov, ktoré tvoril metán. Pokiaľ by išlo skutočne o letokruhy, respektíve ulita rástla o príslušnú dĺžku vždy po roku, počet hrebeňov by mal zodpovedať veku hlavonožca. Zdá sa, že platí scenár, ktorý hovorí, že tento živočích žil 200 rokov, tvrdí profesorka Ivanyová. Keďže tento amonit žil vo vodách v oblasti terajšej Antarktídy, mohol mať spomalený metabolizmus, a tak prežil dlhý život. Prípadne mohla byť dlhá životnosť výsledkom adaptácie, aby sa maximalizovali šance na úspešnú reprodukciu v takom náročnom prostredí.

Zo stránky NewScientist spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.