Elektrorecepcia delfínov

Schopnosť zachytávať elektrické impulzy, ktoré vydávajú morské živočíchy pri každom údere srdca alebo pri prechode vzduchu cez žiabre, nazývaná elektrorecepcia, bola zdokumentovaná pri rybách, obojživelníkoch a žralokoch. Vedci teraz zistili, že sa týka aj niektorých delfínov.

Delfín skákavý, foto wikipédia/Vince Smith, CC BY 2.0

Senzorický biológ Tim Hüttner zo zoo v Norimbergu a jeho kolegovia v roku 2022 zistili, že delfíny skákavé (Tursiops truncatus) dokážu detegovať elektrické polia v rozsahu 0,5 milivoltu na centimeter (500 mikrovoltov), ktoré vysielajú niektoré veľké ryby a kôrovce. Nový výskum však naznačuje, že delfíny skákavé dokážu rozoznať ešte oveľa jemnejšie signály vychádzajúce z väčšiny rýb. V experimente dva delfíny menom Dolly a Donna dokázali vnímať slabé elektrické polia v rozsahu niekoľkých mikrovoltov.
Vedci naučili Dolly a Donnu strčiť svoje pysky do prístroja a plávať preč, ak vnímali elektrický impulz. Ukázalo sa, že delfíny sú citlivé na jednosmerný aj striedavý prúd, vynikali však v detekcii jednosmerného prúdu, ktorý vytvára stály signál. Donna zachytila polia s napätím 5,5 mikrovoltu a Dolly polia s napätím 2,4 mikrovoltu.
Elektrorecepcia môže pomáhať v situáciách, keď sú zrak a echolokácia oslabené. Napríklad niektoré delfíny lovia potravu na morskom dne, kde im sedimenty môžu zahmlievať zmysly. Táto schopnosť im však môže pomáhať orientovať sa pozdĺž línií magnetického poľa Zeme počas migrácie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.