Fosílie ako dôkaz

Kostnaté ryby – to je rozpätie od poltonového tuniaka až po malého morského koníka. Diverzita týchto rýb zahŕňa 30-tisíc druhov, čo je viac, než počet všetkých žijúcich druhov cicavcov, vtákov, plazov a obojživelníkov dohromady. Viac než desaťročie si mnoho vedcov myslelo, že úžasná rôznorodosť kostnatých rýb sa vyvinula vďaka tomu, že ich priamy predok duplikoval celý svoj genóm. To podľa nich dalo mnohým súborom génov voľné pole pôsobnosti v získavaní nových funkcií. Najnovší výskum fosílií rýb však tento názor vyvrátil. Napriek tomu, že kostnaté ryby pred približne 160 miliónmi rokov duplikovali svoj genóm, prvých 150 miliónov rokov ich existencie vládla medzi nimi len minimálna diverzita. Pritom mnohokostnaté ryby (príbuzné kostnatých rýb), ktoré nikdy duplikáciou genómu neprešli, aj tak nadobudli úžasnú diverzitu. Paleontológ Robert Sansom z Manchesterskej univerzity dodal, že táto práca poukázala na dôležitosť fosílnych záznamov pre testovanie hypotéz rozsiahlych evolučných zmien.

Foto pixabay