Francúzske rýchlovlaky po novom

Nové súpravy TGV M budú mať nižšiu spotrebu vďaka novému tvaru prednej časti, regeneratívnemu brzdovému systému aj meniacemu sa výkonu.

Foto Alstom/Olivier Schindler

Snáď každý, kto sa zaujíma o modernú železničnú techniku, pozná skratku TGV. Ide o francúzsky výraz train à grande vitesse (vlak jazdiaci vysokou rýchlosťou), u nás sa vžil pojem vysokorýchlostný vlak. Nejde o označenie konkrétneho typu vlaku, ale zahrnuje všetky vysokorýchlostné vlaky jazdiace vo Francúzsku, ktoré je jedným z pionierov používania týchto vlakov v Európe. Medzinárodná únia železníc (IRU) definuje tri kategórie vysokorýchlostných vlakov, resp. tratí. Do prvej patria vlaky, ktoré na špeciálne vybudovaných tratiach dosahujú rýchlosť aspoň 250 km/h. Druhú kategóriu tvoria existujúce trate modernizované tak, že dovoľujú rýchlosť jazdy minimálne 200 km/h. Tretia kategória je rovnaká ako druhá, na niektorých úsekoch však musia vlaky jazdiť obmedzenými rýchlosťami pod 200 km/h.
Francúzsko naďalej buduje svoju sieť, ktorá má v súčasnosti celkovú dĺžku okolo 2 800 km. Na porovnanie: Španielsko má takýchto tratí 3 600 km. Predlžovanie francúzskej siete si vyžaduje priebežné nasadzovanie nových súprav, ktoré pre francúzske železnice (SNCF) vyvíja spoločnosť Alstom. Nové súpravy dostali označenie TGV M, no sú známe aj pod označením Avelia Horizon. V júli 2018, po ukončení konštrukčných návrhov súprav, si SNCF objednali sto súprav za celkovú sumu 2,7 miliardy eur. V auguste tohto roka dostal Alstom ďalšiu objednávku, tentoraz na 15 súprav za 590 miliónov eur. Do prevádzky by sa mali prvé súpravy dostať pred začiatkom olympijských hier v Paríži v lete 2024. Posledné súpravy by francúzske železnice mali dostať v roku 2033.
Železnice špecifikovali, že nové súpravy musia byť najmenej o 20 % lacnejšie než doterajšie. Predpokladá sa, že súpravy TGV M budú mať o 20 % nižšiu spotrebu než doterajšie vlaky. K tomu majú prispieť nový tvar prednej časti, regeneratívny brzdový systém aj zaujímavá novinka – prispôsobenie výkonu počtu cestujúcich. Súpravy TGV M sú typu push-pull (tlač-ťahaj) s hnacími vozidlami na každom konci a so siedmimi až deviatimi vloženými dvojpodlažnými vozmi. Maximálna kapacita súpravy je 740 cestujúcich. Maximálny výkon hnacích elektromotorov napájaných z trolejového vedenia 25 kV je 8 MW, čo postačuje na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 350 km/h.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.