Geologická mapa Mesiaca

Tímu odborníkov sa s využitím množstva starých a nových údajov prvý raz podarilo komplexne zmapovať a jednotne klasifikovať celý lunárny povrch. Na výslednej mape nazvanej Zjednotená geologická mapa Mesiaca (Unified geologic Map of the Moon) sa podieľali vedci z Astrogeologického vedeckého centra Geologického prieskumu USA (USGS) v spolupráci s kolegami z Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a z Lunárneho a planetárneho inštitútu. Geologická mapa je syntézou šiestich regionálnych geologických máp z vesmírnych misií Apollo a aktualizovaných informácií z posledných satelitných misií na Mesiac. Zlúčením nových a starých údajov vyvinuli vedci jednotný popis stratigrafie či horninových vrstiev Mesiaca. Údaje o nadmorskej výške pre rovníkovú oblasť Mesiaca pochádzajú zo stereopozorovaní zozbieraných špeciálnou kamerou na nedávnej misii SELENE (Selenological and Engineering Explorer) pod vedením Japonskej agentúry pre výskum vesmíru (JAXA). Topografiu severného a južného pólu doplnili údaje NASA z laserového výškomeru LOLA družice Lunar Reconnaissance Orbiter. Mapa je už k dispozícii online, pričom vďaka mierke 1 : 5 000 000 neuveriteľne podrobne zobrazuje geológiu Mesiaca. Táto mapa je vyvrcholením desaťročného projektu a poskytuje dôležité informácie pre nové medzinárodné vedecké štúdie spojením prieskumu konkrétnych miest na Mesiaci so zvyškom lunárneho povrchu, uviedol Corey Fortezzo z USGS.

Zo stránky Science Daily spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.