Hrozí nám nedostatok banánov?

Celosvetovo rozšírenú odrodu banánov ohrozujú plesňové ochorenia.

Banány sú považované za ovocie s množstvom zdraviu prospešných látok i vlákniny. Podľa niektorých zdrojov sú banány najpopulárnejšou plodinou na svete – vo vyše 130 tropických a subtropických krajinách sa ročne dopestuje viac než 100 miliónov ton tohto ovocia. Jedlé banány sú pritom výsledkom prírodnej genetickej náhody, ktorá viedla k vzniku plodov bez semien, na ktorých si dnes pochutnávame. Takmer všetky banány, predávané v tzv. západnom svete, patria do odrody Cavendish a geneticky sú temer identické.

Bananas white backgroundTieto banány sú sterilné a ich rozmnožovanie závisí od klonovania, a to buď používaním výhonkov či odrezkov z podzemnej stonky, alebo pomocou moderných metód, využívajúcich tkanivové kultúry. Obrovská, na celom svete rozšírená odroda geneticky identických rastlín robí odrodu Cavendish veľmi náchylnú na masívne napadnutie plesňovými ochoreniami. Ak sa stav v pestovaní banánov nebude riešiť, hrozí podľa odborníkov podobná pandémia, aká v 50. a 60. rokoch minulého storočia viedla temer k vyhynutiu odrody Big Mike a následne k blížiacemu sa kolapsu exportu banánov. Odroda Cavendish je našťastie odolná proti plesňovému ochoreniu (nazývanému Fusarium wilt alebo tzv. panamská choroba), a preto táto odroda nahradila zasiahnutú odrodu Big Mike. Aj odroda Cavendish má však svoju slabosť – je ňou náchylnosť na zasiahnutie chorobou, nazývanou Black Sigatoka. Biológovia i vedci z iných oblastí preto začali hľadať možnosti, ako predísť opakovaniu takého masívneho ohrozenia produkcie banánov, aké postihlo odrodu Big Mike. Pretože vo voľnej prírode sa vyskytuje viac ako tisíc druhov banánovníkov, vedci sa nádejajú, že v nich objavia gény rezistencie i ďalšie vhodné vlastnosti, ktoré by sa genetickou manipuláciou a šľachtením mohli preniesť na jedlé odrody banánov a zlepšiť tak ich odolnosť proti chorobám.

RM