Jedálny lístok v koprolitoch

Mumifikované výkaly alebo koprolity odhaľujú stravu a životný štýl. Mikrobiologička Jelissa Reynoso-Garcíová z Portorickej univerzity a jej kolegovia analyzovali rastlinnú DNA z koprolitov z archeologických lokalít predkolumbovských kultúr Huecoid a Saladoid, aby zistili, čo tieto národy jedli a pili. Ukázalo sa, že mali rozmanitý a sofistikovaný potravinový systém, v ktorom boli sladké zemiaky, divé a domestikované arašidy, čili papričky, domestikovaný kmeň paradajok, papája a kukurica. Analýzou sa zistil aj tabak, zrejme v dôsledku používania žuvacieho tabaku, inhalovania tabakového prášku alebo tabaku ako prísady do potravín.

Koprolity a artefakty získané z archeologických nálezísk Huecoid a Saladoid, ilustrácia Chanlatte and Narganes, CC-BY 4.0

Prekvapujúco sa zistila aj prítomnosť bavlny – možno v dôsledku používania mletých semien na výrobu oleja alebo preto, že ženy pri tkaní zvlhčovali vlákna slinami. Vedci nenašli dôkazy o konzumácii manioku (Manihot esculenta), hoci túto rastlinu kronikári často uvádzali ako základnú potravinu v predkolumbovskom Karibiku. DNA tejto rastliny však mohli znehodnotiť techniky strúhania a sušenia, alebo mohlo ísť o sezónnu potravinu.
Vzhľadom na techniky prípravy jedla a skutočnosť, že každá vzorka je len obrazom toho, čo v poslednom čase jedol jeden konkrétny človek, je pravdepodobné, že títo ľudia jedli aj iné rastliny alebo huby, ktoré neboli zaznamenané.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.