Jedy v krvi

Vedci identifikovali proteín, ktorý pomáha jedovatým žabám bezpečne hromadiť toxíny. Alkaloidné zlúčeniny, ako napríklad kofeín, robia kávu a čaj chutnými, ale vo veľkých množstvách môžu byť škodlivé. U ľudí dokáže ich malé množstvá metabolizovať pečeň. Drobné žabky konzumujú v potrave oveľa toxickejšie alkaloidy, ale namiesto toho, aby ich rozložili, hromadia ich v koži na obranu proti predátorom.

Oophaga sylvatica, foto Marie-Therese Fischer, CC BY 4.0

Dlho bolo záhadou, ako môžu jedovaté žaby prenášať veľmi toxické alkaloidy po svojom tele bez toho, aby sa otrávili, priznáva Aurora Alvarez-Buyllová z Katedry biológie Stanfordovej univerzity v Kalifornii. Snažili sme sa preto hľadať proteíny, ktoré by mohli viazať a bezpečne prenášať alkaloidy v krvi. Vedci použili zlúčeninu podobnú alkaloidu na pritiahnutie a naviazanie proteínov vo vzorkách krvi jedovatej diabolskej žaby Oophaga sylvatica. Zlúčeninu upravili tak, aby žiarila a umožnila vidieť proteíny, ktoré sa na ňu naviazali. Zistili, že proteín nazývaný globulín funguje ako toxínová špongia, ktorá zhromažďuje alkaloidy. Alkaloidy viaže podobne ako proteíny transportujúce hormóny v ľudskej krvi, uviedla A. Alvarez-Buyllová.
Výskum by mohol viesť k vytvoreniu ľudských proteínov, ktoré dokážu pohlcovať toxíny. Mohlo by to ponúknuť nový spôsob liečby niektorých druhov otráv, dodala Lauren O´Connellová zo Stanfordovej univerzity.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.