Kábel zo vzduchu

Vedci z Marylandskej univerzity v College Parku uvádzajú, že rúrkovité laserové lúče dokážu z riedkeho vzduchu vytvoriť čosi ako optické káble. Laserom ohrievaný vzduch môže účinne prenášať svetelné signály bez potreby kladenia optických káblov. Tieto vlnovody na báze vzduchu môžu tiež vytvoriť cesty pre ultravysokoenergetické lasery, ktoré sa samy dobre nešíria vzduchom. Podľa fyzika Howarda Milchberga najnovšie experimenty prekonali predchádzajúce pokusy jeho tímu a predĺžili dĺžku vlnovodu na takmer 50 metrov.

Ilustračné foto Pixabay

Výskumníci zapli laser v režime, v ktorom má lúč po celej dĺžke vyduté jadro a vytvára horúcu, rúrkovitú vrstvu vzduchu obklopenú chladnejším, hustejším vzduchom. Týmto spôsobom vzniká niečo ako optický kábel zo vzduchu: namiesto priehľadného jadra pokrytého plastovým plášťom, ktoré vedie svetlo v bežných optických vláknach, hustý vzduch funguje ako jadro a horúci vzduch okolo neho slúži ako plášť.
H. Milchberg hovorí, že zväčšenie dĺžky vlnovodu na kilometre je v prvom rade otázkou zvýšenia výkonu lasera v tomto režime. Napriek potenciálnym vojenským aplikáciám sa spolu s tímom zameriavajú na vedecké využitie, napríklad na rozšírenie dosahu systémov odhaľujúcich chemické zloženie materiálov tým, že na ne vystreľujú lúče a merajú svetlo, ktoré vydávajú. Vlnovody na báze vzduchu by mohli vyslané svetlo posielať späť do vzdialených systémov namiesto toho, aby sa museli priblížiť k vzorke a analyzovať ju.

Zo stránky Science News spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.