Kamión s tykadlami

Problémy s narastajúcou kamiónovou dopravou sužujú Európu už dlhodobo. Odhaduje sa, že objem celosvetovej dopravy sa medzi rokmi 2000 a 2050 až strojnásobí. A tak sa hľadajú riešenia, ako súčasne zachovať veľmi flexibilnú a spoľahlivú prepravu nákladnými vozidlami a pritom minimalizovať jej vplyv na životné prostredie.

Dostať väčšinu prepravovaného tovaru na vodné či železničné cesty má svoje limity, navyše v niektorých lokalitách je to priam nemysliteľné. A hoci sa v posledných rokoch železničná infraštruktúra skutočne významne rozširuje, pravdepodobne nikdy nebude schopná pokryť viac ako tretinu celkového objemu. S tým, pochopiteľne, súvisí aj enormný nárast emisií CO2, ktorý sa môže do roku 2050 až zdvojnásobiť. A tak ekológovia, automobilky i prepravcovia už dlhšie hľadajú nové, ekologické riešenia. Jedno z nich im ležalo priamo pred očami.

Trolejokamión

Aj keď sa pred niekoľkými desaťročiami už zdalo, že trolejbusovej doprave pomaly zvoní umieračik, ropná kríza v 70. rokoch 20. storočia situáciu nielen zmenila, ale o dekádu – dve získal väčšiu váhu argument, že je ekologicky ohľaduplnejšia. Aj v prípade, že by sa celá energia pre trolejbus vyrobila spálením fosílnych palív, energetická účinnosť systému palivo – elektráreň – diaľkové vedenie – meniče – trolejové vedenie – elektromotor trolejbusu je väčšia ako energetická účinnosť systému palivo – spaľovací motor. A práve trolejbusy nedali spávať automobilkám a cestným prepravcom: Čo tak skúsiť kamión ako trolejbus? Teda – aspoň sčasti. Ako perspektívny sa ukázal systém založený na kamiónoch s pantografom – kombinácia elektrifikovanej cestnej komunikácie a hybridného pohonu kamiónu. Možnosti tzv. trolejokamiónov začala spoločnosť Siemens skúšať už pred niekoľkými rokmi. Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína, vystavala asi kilometrový úsek, na ktorom sa testovali kamióny čerpajúce energiu z elektrického vedenia.

eHIGhWAY pri Gävle

Keďže myšlienka sa zdala zmysluplná a perspektívna, vo Švédsku sa začala minulý rok v lete skúšobná prevádzka dvojkilometrového úseku elektrifikovanej diaľnice pre nákladné vozidlá. Na krajnici diaľnice E16, ktorá leží neďaleko mesta Gävle vo švédskom vnútrozemí, sa objavili nielen stĺpy a nadzemné elektrické vedenie, ale aj kamióny s pantografom, ktoré vyvíja firma Siemens v spolupráci s výrobcom kamiónov Scania. Prvá tzv. eHighway v reálnych podmienkach bola na svete. Na testovanie sa použil deväťtonový kamión Scania G 360 s hybridným pohonom. Jeho základom je deväťlitrový motor s výkonom 265 kW (360 k) spaľujúci biopalivo. Tomuto motoru pomáha elektrický motor s parametrami 130 kW a 1 050 Nm. Celý testovací program by mal trvať dva roky, počas ktorých sa má tento systém vyskúšať za všetkých poveternostných podmienok. Je úplne prirodzené, že celý program má podporu švédskej vlády. Dúfame, že test ukáže funkčnosť elektrifikovaných ciest a že z technického hľadiska bezpečne pracujú v spojení s inými druhmi dopravy. Hlavným prínosom projektu je, že sme urýchlili proces elektrifikovaných ciest. Získame tak veľmi dobrý základ pre rozhodovanie o tom, ako vyriešiť problém emisií oxidu uhličitého z nákladných vozidiel, hovorí Anders Berndtsson, stratég divízie pre výskum a inováciu švédskeho dopravného úradu Trafikverket, ktorý je jedným z hlavných sponzorov projektu.

Bystrý pantograf

Technológia, ktorá umožňuje plynulé pripájanie sa k elektrickému vedeniu a odpájanie sa z neho, sa nazýva vodivý elektrický prenos. Keď senzory umiestnené na kamióne detegujú elektrické vedenie, pantograf, t. j. zberač prúdu, sa automaticky pripojí na vedenie a od tohto okamihu ide kamión iba na elektrinu. Pantograf je vybavený špeciálnym monitorovacím systémom, ktorý jednak dokáže detegovať prítomnosť elektrického vedenia nad vozovkou, jednak vozidlo ustavične drží v stabilnej polohe k drôtom vedenia. Samotné pripojenie k vedeniu neovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla, vodič je stále schopný zatáčať, ľubovoľne pribrzďovať či manévrovať na ceste. Navyše – vďaka možnej rekuperácii energie cez elektrické vedenie – brzdiaci kamión môže vrátiť elektrinu do siete. Vozidlá môžu jazdiť na elektrinu rýchlosťou až 90 kilometrov za hodinu. Pri jej prekročení dochádza k automatickému odpojeniu z vedenia a systém prepne na napájanie z dieselového motora a generátora alebo z elektromotora na akumulátor, ktorý sa medzitým dobil. Vďaka použitým technológiám však zmenu prepnutia vodič takmer vôbec nezaregistruje. Krása tohto systému spočíva v tom, že umožňuje nákladným vozidlám jazdiť ako elektrické vozidlá, keď sa nachádzajú na elektrifikovanej ceste, alebo ako klasické vozidlá v prípade bežných ciest. Na rozdiel od mestských trolejbusov možno pripojiť aj odpojiť ťahač od elektrického vedenia kedykoľvek počas jazdy. A tak keď sa vodičovi zdá, že auto pred ním sa vlečie alebo je na ceste nejaká prekážka, z trolejokamiónu sa stane obyčajný kamión, ktorý sa po predbehnutí či obídení automaticky znova pripojí k vedeniu a opäť pokračuje v jazde ako trolejokamión.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R
Foto Scania