Uhlíkovo negatívny betón

Fínski vedci našli vhodnú technológiu, ktorá znižuje negatívny vplyv výroby betónu na životné prostredie a pomáha redukovať emisie CO2 o 45 %. Kdekoľvek v meste či na dedine sa nachádzame, s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote máme v blízkosti nejaký stavebný či konštrukčný prvok zhotovený z… pokračuj

Elektrina v nádrži

Pôvodne sa po roku 2035 nemali na európske cesty dostávať už žiadne nové automobily so spaľovacími motormi. Po rozhodnutí Európskej komisie v marci tohto roku sa zdá, že spaľovacím motorom na starom kontinente predsa ešte neodzvonilo. Riešením majú byť e-palivá s neutrálnou bilanciou emisií CO2.… pokračuj

Neviditeľná superjachta

Najnovšia plánovaná talianska superjachta bude energeticky sebestačná, bude získavať vodík z morskej vody a nebude produkovať nijaké uhlíkové emisie. Jedným z mimoriadne luxusných a drahých artiklov sú veľké námorné jachty, nazývané aj superjachty. K flotile superjácht, ktoré v súčasnosti brázdia svetové moria alebo sú zakotvené… pokračuj

Betón – lapač CO2

Betón je jeden z najstarších a najbežnejších materiálov, ktoré sa využívajú v stavebníctve. Má dobré mechanické vlastnosti aj teplotnoakumulačnú funkciu, je flexibilný pri formovaní architektonických tvarov a jeho povrch sa dá upravovať do najrôznejších podôb. Touto metódou stavali mosty už starovekí Rimania a niektoré stavby… pokračuj

Elektrobusy v mestách

Za dátum zrodu automobilizmu sa často považuje 29. január 1886, keď Carl Benz požiadal o patent na svoje vozidlo s benzínovým motorom. Menej známe je, že o päť rokov skôr, 19. apríla 1881, v centre Paríža úspešne otestoval francúzsky vynálezca Gustave Trouvé svoju trojkolku poháňanú… pokračuj

Inovatívny prúdový motor

Letecký motor pre novú generáciu menších dopravných lietadiel by mal mať o viac než 20 % nižšiu spotrebu aj emisie CO2 než terajšie motory. Väčšinu dopravných lietadiel vyrábaných v súčasnosti poháňajú prúdové alebo turbovrtuľové motory. Oba druhy motorov majú rovnaký hlavný princíp vytvárania predného ťahu… pokračuj

Duch inovácie na obzore

Elektrolietadlo Spirit of Innovation, vyvinuté na testovanie nových systémov lietadiel budúcnosti, prekonalo tri doterajšie rýchlostné svetové rekordy. Podľa analýz prispieva celý transportný sektor – teda cestná, železničná, lodná a letecká preprava ľudí aj nákladov – k celkovým emisiám vyvolaným ľudskou činnosťou približne 21 %. Letecká… pokračuj

Ako urýchliť ochladenie?

Pokusy ovplyvňovať poveternostné podmienky siahajú zrejme kamsi až k začiatkom poľnohospodárstva, keď sa počasie stalo rozhodujúce pre prežitie celých ľudských komunít. Mágiu dávno vystriedali veda a technika, na podstate problému sa však veľa nezmenilo. Ľudia sa naďalej pokúšajú priamo ovplyvňovať deje v zemskej atmosfére, a… pokračuj

Na stope metánu

Merania ukazujú, že množstvo atmosférického metánu a oxidu uhličitého sa naďalej zvyšuje, a to aj napriek globálnemu úsiliu o znižovanie emisií. Ako silný skleníkový plyn vyvoláva metán čoraz väčšie znepokojenie, v dôsledku čoho rastie dopyt po sledovaní a regulácii emisií metánu. Metán je druhým najdôležitejším… pokračuj

Plachetnica bez plachiet

Dôležitým prvkom pri utlmovaní nepriaznivých zmien globálnej klímy je znižovanie emisií skleníkových plynov. Na tvorbe emisií majú nemalý podiel aj dopravné prostriedky takmer každého druhu. Podľa Medzinárodnej námornej organizácie (IMO), čo je špecializovaná agentúra OSN na regulovanie lodnej dopravy, sa tento druh dopravy podieľa približne… pokračuj