Koža z húb

Rast mycélia, foto wikipédia/Rosser1954, CC BY-SA 4.0

Podľa vedcov by sa roztrhnutá kožená bunda mohla sama opraviť, keby bola vyrobená z húb. Bio inžinierka Elise Elsackerová a jej kolegovia z Vrije Universiteit Brussel v Belgicku vyrobili samo regeneračnú kožu z nitkovitých štruktúr húb nazývaných mycélium. Vedci najprv pestovali mycélium v polievke bohatej na bielkoviny, sacharidy a ďalšie živiny. Na povrchu sa vytvorila koža, ktorú vyčistili a vysušili, aby získali tenký a krehký kožný materiál. Použili mierne teploty a chemikálie tak, aby sa koža vytvorila, ale aby časti huby zostali funkčné. V nečinnosti zostali chlamydospóry, malé uzlíky na mycéliu, ktoré môžu ožiť a za vhodných podmienok tvoriť ďalšie mycélium.

Vedci do kože urobili diery a zaliali ju tým istým roztokom, ktorý sa použil na jej pestovanie, aby sa oživili chlamydospóry. Mycélium nakoniec prerástlo cez prepichnuté miesta. Po zahojení boli miesta s dierami rovnako pevné ako predtým. Podľa spoluautora Martyna Dade-Robertsona by táto technika mohla v nasledujúcom desaťročí prekročiť rámec overovania a dostať sa na trh. Najskôr však bude treba zistiť, ako kontrolovať rast chlamydospór. Inak by sa podľa M. Dade-Robertsona mohlo stať, že niekto vyjde von v daždi a zrazu zistí, že mu rastie bunda alebo z nej vyskakujú huby.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.