Letisko na umelom ostrove

Po letiskách v Japonsku a Hongkongu sa začalo s výstavbou kapacitne najväčšieho letiska na umelom ostrove na severovýchodnom pobreží Číny.

Signifikantný rozvoj leteckej dopravy nastal približne pred sto rokmi, teda v 20. rokoch minulého storočia. Po skončení druhej svetovej vojny pomohli rozvoju aj vojnové pozostatky v podobe mnohých letísk vybudovaných pre vojenské lietadlá či značný počet vojenských dopravných lietadiel. Tie sa dali pomerne ľahko upraviť na civilnú dopravu – dobrým príkladom je americké dopravné lietadlo DC-3, známe pod menom Dakota.

Pohľad z lietadla na rozostavaný objekt
Letisko Jinzhou v Číne vo výstavbe, foto wikipédia/Temptation115, CC BY 4.0

V 50. rokoch sa civilné letectvo začalo vyvíjať smerom k rýchlejším a väčším dopravným lietadlám poháňaným prúdovými motormi. Na vzlet a pristátie však už nestačili trávnaté letiská z obdobia vojny, ale vyžadovali si dráhy s pevným povrchom. Letiská museli zväčšovať svoje kapacity a stavať nové, dlhšie dráhy. V husto zaľudnených metropolách to narazilo na takmer neprekonateľný problém – nedostatok miesta. To viedlo k výstavbe letísk ďaleko od centier miest, a tým aj predlžovaniu pozemnej prepravy na letisko či z neho. Nedostatok miesta sa podarilo veľkomestám ležiacim na pobreží mora vyriešiť elegantným spôsobom – postavili letisko na umelo navezenom ostrove v pobrežných vodách, čo zároveň podstatne znížilo hlučnosť pociťovanú obyvateľmi mesta.

Ambiciózny projekt

Príkladmi takýchto úspešných letísk sú letiská v Japonsku a Hongkongu. Letisko Kansai je od septembra 1994 hlavným medzinárodným letiskom pre oblasť veľkej Osaky. Je postavené na dvoch umelých ostrovoch, ktorých celková plocha je 1 055 hektárov. Má dve paralelné dráhy a jeden z terminálov (najdlhší letiskový terminál na svete s dĺžkou 1,7 km) navrhol renomovaný taliansky architekt Renzo Piano. Druhým známym letiskom postaveným na vybudovanom ostrove v júli 1998 je Medzinárodné letisko Hongkong. Má tri dráhy s asfaltovým povrchom, z ktorých najdlhšia meria 4,225 km.
Čína nedávno oznámila, že začala výstavbu letiska na umelom ostrove na severovýchodnom pobreží, ktoré svojou kapacitou prevýši obe spomenuté letiská. Letiskový komplex by mal mať po dokončení celkovú rozlohu 20 km2, na ktorej budú štyri dráhy a terminál s plochou 900 000 m2. Plánovaná maximálna kapacita má byť 80 miliónov cestujúcich vybavených na 540 000 letoch. Prvá fáza letiska by mala byť do činnosti uvedená v roku 2035.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2025. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.