Luxusná jachta na vodík

V ponuke luxusných dopravných prostriedkov sa objavila prvá superjachta s ekologicky prijateľným pohonným systémom.

K produkcii tzv. skleníkových plynov prispievajú aj všetky druhy dopravných prostriedkov, ktoré na svoj pohon používajú motory spaľujúce ropné produkty (benzín a naftu). Z technického hľadiska je takmer nemožné v krátkom čase nahradiť spaľovacie motory pohonnými jednotkami iného druhu, najmä elektrickými. Ekoaktivisti však upozorňujú aj na to, že najmä superboháči by mohli prispieť k znižovaniu emisií tým, že by obmedzili používanie svojich luxusných a veľkých dopravných prostriedkov s mimoriadne výkonnými motormi. Ide hlavne o luxusné bizjety (obchodné prúdové lietadlá) a obrovské námorné superjachty. Prvá lastovička v oblasti superjácht vyznačujúca sa ekologicky prijateľným pohonným systémom sa vo forme trojmetrového modelu objavila na monackej výstave jácht (Monaco yacht week). Ide o jachtu s jednoduchým názvom Aqua (voda), ktorú v Monaku, vo forme koncepčného návrhu, predstavila holandská firma Sinot Yacht Architecture & Design. Jachta má mať dĺžku 112,3 m, šírku 15,4 m a ponor s polovičným zaťažením 3,95 m. Jachta poskytne štrnástim cestujúcim komfort, pohodlie a také služby, aké by dostali v tých najluxusnejších hoteloch. Na obsluhu lode i cestujúcich bude slúžiť 31-členná posádka. Z technického hľadiska je najzaujímavejší pohonný systém lode. Zdrojom elektrickej energie pre hnacie elektromotory sú palivové články typu PEM (proton exchange membrane, resp. polymer electrolyte membrane), ktorých základnou časťou je polopriepustná polymérová membrána. Palivové články používajú ako palivo, ktoré však nehorí, vodík. Ten bude v jachte uskladnený v kvapalnom stave pri teplote -253 °C v dvoch vákuovo izolovaných 28-tonových nádržiach. Články s celkovým výkonom 4 MW budú napájať dva hnacie elektromotory, každý s výkonom 1 MW. Takýto systém pohonu možno považovať za zelený, pretože odpadovým produktom palivových článkov je čistá voda. Superjachta dosiahne maximálnu rýchlosť 31 km/h, pričom pri cestovnej rýchlosti okolo 22 km/h by mala bez doplnenia vodíka preplávať temer 10 000 kilometrov.
RM, ilustrácie Sinot Yacht architecture & design

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre