Magnetizmus čiernej diery

EHT Collaboration

Astronómom sa po prvý raz naskytol pohľad na magnetické polia omotané okolo čiernej diery. Pozorovania globálnej siete synchronizovaných rádioteleskopov pod názvom Event Horizon Telescope (EHT) odhalili magnetizmus horúceho žiariaceho plynu okolo supermasívnej čiernej diery v srdci galaxie M87. Vedci to ohlásili v dvoch štúdiách publikovaných v Astrophysical Journal Letters.
Predpokladá sa, že tieto magnetické polia zohrávajú podstatnú úlohu v tom, ako čierna diera pohlcuje hmotu a vypúšťa silné prúdy plazmy tisíce svetelných rokov do vesmíru. Supermasívna čierna diera vnútri M87 bola prvou čiernou dierou, ktorá bola kedy odfotografovaná. Obrázok ukázal tieň čiernej diery na pozadí akrečného disku – jasný vír superhorúceho plynu točiaci sa okolo temného centra čiernej diery. Fotografia bola urobená v apríli 2017 pomocou EHT.

Galaxia M87, prúd a čierna diera, foto NASA, JPL-Caltech, EHT Collaboration

Nová analýza používa rovnaké pozorovania, no na rozdiel od pôvodného portrétu čiernej diery nový obrázok zachytáva polarizáciu svetelných vĺn vypudených plynom okolo čiernej diery. Polarizácia meria orientáciu svetelnej vlny (či sa otáča hore a dole, napravo a naľavo alebo pod uhlom) a môže byť ovplyvnená magnetickým poľom miesta, z ktorého svetlo pochádza. Mapovaním polarizácie svetla okolo čiernej diery v M87 boli teda výskumníci schopní vystopovať štruktúru pôsobiacich magnetických polí. Už desaťročia sme vedeli, že prúdy (plazmy) sú nejakým spôsobom poháňané akréciou – naplavením na supermasívne čierne diery a že dovnútra sa točiaci plyn a vytekajúca plazma sú vysoko magnetizované, ale v detailoch bolo ešte vždy veľa nejasností, uviedla Eileen Meyerová, astrofyzička z University of Maryland. Štruktúra magnetického poľa plazmy v blízkosti horizontu udalostí (čiernej diery) je úplne novou informáciou.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.