Mrakodrap (snáď) dokončia

Práce na plánovanej najvyššej stavbe sveta Jeddah Tower sa opäť pohli, presný termín dokončenia mrakodrapu je však naďalej v nedohľadne.

Foto wikipédia/S.Nitzold, CC BY-SA 4.0

Výstavba veľkých stavebných diel, akými sú napríklad diaľnice, nemocnice či iné významné stavby, pokračuje rôznym tempom. Raz chýbajú peniaze, inokedy vhodní projektanti či zhotovitelia. Podobné problémy majú s výstavbou infraštruktúrnych projektov aj oveľa bohatšie krajiny. Príkladom môže byť stavba mrakodrapu, ktorý by mal byť po dokončení najvyššou stavbou, akú ľudská ruka zhotovila. Od roku 2010 si s výškou 828 metrov udržuje svetový primát mrakodrap Burdž chalífa v Dubaji. Jeho vyzývateľom má byť mrakodrap Jeddah Tower na pobreží Červeného mora, ktorého plánovaná výška má prekročiť jeden kilometer, má mať najmenej 1 007 metrov. To znamená, že nový mrakodrap by bol približne tri razy vyšší ako Eiffelova veža a viac než dvojnásobne vysoký ako známy newyorský mrakodrap Empire State Building. V médiách sa objavili informácie, že vrátane anténnych systémov na vrchu veže by výška celej stavby mohla dosiahnuť jednu míľu, teda 1 609 metrov.
Prvé informácie o projekte boli zverejnené v roku 2008, pričom pôvodný návrh počítal s výškou jednej míle. So stavebnými prácami sa začalo v apríli 2013, a to betónovaním základových pilót. Tých je 270 a siahajú do hĺbky až 105 metrov. Betónovanie pilót sa skončilo v septembri 2013, potom sa začali stavať podzemné priestory a s výstavbou nadzemnej časti sa začalo 1. septembra 2014. V júni 2015 sa už pracovalo na 23. poschodí, v januári 2016 dosiahla výška stavby 115 m, v júli 2016 sa už pracovalo na 44. poschodí. Na konci roku 2017 sa však výstavba zastavila a dôvody neboli nikdy oficiálne zverejnené. Nedávno však svetovými médiami preletela správa, že práce na Jeddah Tower budú pokračovať. Technické údaje o dokončenom diele sa mierne odlišujú.
Celková podlažná plocha nového mrakodrapu má byť okolo 243 000 m2, k dispozícii bude 59 výťahov, z toho štyri dvojpodlažné. Údaje o počte podlaží sa líšia, podľa niektorých zdrojov ich má byť viac ako dvesto. Celkové náklady na výstavbu tohto potenciálne najvyššieho ľudského diela sa odhadujú na 1,23 miliardy dolárov. Termín dokončenia je naďalej v nedohľadne. Možno si tipnúť, či bude skôr dokončená diaľnica Bratislava – Košice alebo veža.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.