Múzeum na lodi

Múzeá rôzneho typu a zamerania tvoria dôležitú súčasť kultúry a pamäti každého národa. Spravidla sa nachádzajú v samostatných kamenných budovách, halách alebo sú súčasťou interiérov niektorých ústavov či úradov. Občas sa však stáva, že múzeum je inštalované aj v iných priestoroch.

Pohľad z manhattanského nábrežia v New Yorku na vyradenú vojenskú lietadlovú loď Intrepid, ktorá v súčasnosti slúži ako múzeum, foto Pixabay

Jedno takéto atypické, ale pritom veľmi zaujímavé a atraktívne technické múzeum sa nachádza v najväčšom a najľudnatejšom meste Spojených štátov amerických, v New Yorku. Výstavné exponáty sú umiestnené v exteriéroch a interiéroch obrovskej a historicky cennej lietadlovej lode Intrepid. Oficiálny názov múzea je Intrepid Sea, Air and Space Museum (Námorné, letecké a vesmírne múzeum Intrepid). Nachádza sa na rieke Hudson a kotví v prístave Pier 86 na západnom brehu newyorského Manhattanu.

Historická pamiatka

Anglické slovo intrepid voľne preložené do slovenčiny znamená neohrozený. Takýmto priliehavým názvom v minulosti pomenovali lietadlovú loď s bohatou a pestrou históriou, ktorá v súčasnosti slúži ako múzeum.
Na vodu ju spustili v roku 1943. Zúčastňovala sa na bojových operáciách v druhej svetovej vojne, kde sa pomocou svojej leteckej eskadry zaslúžila o zlikvidovanie takmer tristo lietadiel a potopenie viac ako sto lodí. Sama však bola niekoľkokrát ťažko poškodená nepriateľskými torpédami a najmä japonskými kamikadze.

Doslova pastvou pre oči sú pre deti aj dospelých rôzne lietadlá vystavené na priestrannej lodnej palube, foto Flickr/Heather Paul, CC BY-ND 2.0.

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia dvakrát asistovala pri vyzdvihovaní amerických vesmírnych posádok z oceánu, a to 24. 5. 1962 pri pristátí kozmickej lode Mercury 7-Aurora 7 s astronautom Scottom Carpenterom a 28. 3. 1965 pri pristátí kozmickej lode Geminy 3 s posádkou, ktorú tvorili Virgil Grissom a John Young.
Neskôr loď plnila bojové úlohy vo vojne vo Vietname a začiatkom sedemdesiatych rokov mala tajné poslanie vyplývajúce zo studenej vojny medzi USA a ZSSR – vyhľadávať, sledovať a monitorovať pohyb sovietskych ponoriek.
V roku 1974 doslúžila, vyradili ju z inventára americkej armády a odsunuli na vrakovisko. Pre jej nesporné zásluhy sa jej napokon podarilo zabezpečiť si čestné miesto v dejinách. Vytiahli ju z vrakoviska, po generálnej oprave ju dali do pôvodného stavu a v roku 1982 otvorili v jej priestoroch nové múzeum.

Lietadlová loď aj ponorka

Najväčší výstavný exponát a nosnú časť celého technického múzea tvorí samotná lietadlová loď amerického námorníctva triedy Essex USS Intrepid (CV – 11). Návštevníci majú ojedinelú príležitosť vstúpiť na palubu tejto bojovej lode, prechádzať sa po jej vonkajších a vnútorných priestoroch a detailne si pozrieť jej zariadenie a technické vybavenie.
Výtlak plne naloženej lode je 37 000 ton a jej ponor dosahuje takmer 9 metrov. Dĺžka lode je 266 m, šírka 28 m a pohybovala sa rýchlosťou 33 uzlov. K hlavnej vojenskej výzbroji patrilo 90 diel rôzneho kalibru a ako plávajúcu materskú základňu ju využívalo 82 bojových lietadiel. V čase aktívneho pôsobenia tvorilo jej posádku 2 700 mužov. V roku 1986 loď vyhlásili za národnú historickú pamiatku.

Prvé lety amerických astronautov sa uskutočňovali v jednomiestnych kozmických lodiach Mercury

Od roku 1988 je pevnou súčasťou múzea ďalšia historická pamiatka amerického námorníctva – ponorka USS Growler (SSG – 577) triedy Darter. Bola jednou z prvých bojových ponoriek, ktoré mali na palube okrem 8 torpéd s priemerom 533 milimetrov aj 4 rakety s plochou dráhou letu Regulus s jadrovými hlavicami. Tieto strely však ponorka nikdy nepoužila.
Ponorku prvýkrát spustili na vodu v roku 1958 ako raketovú stíhaciu ponorku, ktorá plnila úlohy počas studenej vojny. Má dĺžku 97 metrov, šírku 8,5 metra a posádku tvorilo 84 mužov. Jej rýchlosť na vode bola 15 uzlov a pod vodou 12 uzlov. V roku 1964 skončila službu a následne ju vyradili z námorného registra. Pred úplnou likvidáciou mala poslúžiť ako cieľ pri bojovom výcviku ďalších ponoriek, no tento zámer neskôr zrušili. Namiesto toho sa stala exponátom múzea a návštevníci si okrem priestorov môžu pozrieť aj na tú dobu špičkové technické vybavenie.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 6/2022. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

Text a foto Mgr. Peter Poliak