Najstaršia mŕtva galaxia

Astronómovia pomocou Vesmírneho teleskopu Jamesa Webba objavili najstaršiu mŕtvu galaxiu, aká bola kedy pozorovaná, z obdobia len 700 miliónov rokov po veľkom tresku. Nález sa vymyká doterajším poznatkom o ranom vesmíre.

Foto JADES Collaboration

Galaxia JADES-GS-z7-01-QU náhle a záhadne zastavila tvorbu hviezd, keď mal vesmír len 700 miliónov rokov a vďaka hojnosti plynu a prachu sa v ňom rodilo nespočetné množstvo hviezd. Galaxie potrebujú bohatý prísun plynu na tvorbu nových hviezd a raný vesmír bol pre ne ako bufet, objasnil výskumník Tobias Looser z Kavliho inštitútu pre kozmológiu na Cambridgeskej univerzite (KICC).
Súčasné modely nedokážu vysvetliť, ako sa novoobjavená galaxia nielenže sformovala za menej ako miliardu rokov po veľkom tresku, ale aj tak rýchlo ukončila tvorbu hviezd. Až neskôr vo vesmíre zvyčajne začíname pozorovať, ako galaxie prestávajú tvoriť hviezdy, uviedol Francesco D’Eugenio z KICC. Niekoľko iných mŕtvych galaxií nájdených inde vo vesmíre podľa vedcov prestalo tvoriť nové hviezdy, keď mal vesmír približne tri miliardy rokov. Zdá sa, že v ranom vesmíre sa všetko dialo rýchlejšie a dramatickejšie, dodal T. Looser. A to môže zahŕňať aj galaxie, ktoré prechádzajú z fázy tvorby hviezd do fázy spánku alebo útlmu.

Zo stránky Live Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.