Najstaršie netopiere

Dve fosílne kostry netopierov objavené vo Wyomingu v USA predstavujú nový druh a podľa vedcov ide o najstarší súbor doteraz objavených kostí netopierov. Podľa paleontológa Tima Rietbergena a jeho kolegov z Naturalis Biodiversity Center v holandskom Leidene neobyčajne kompletné skameneliny netopiera Icaronycteris gunnelli pochádzajú z vápencových hornín, ktoré sa nahromadili ako jazerné sedimenty pred približne 52,5 milióna rokmi.

Foto Rietbergen et al., 2023, Plos One

Kostry niekoľkých ďalších druhov netopierov vrátane iného druhu z rodu Icaronycteris našli vedci v tých istých vápencoch najmenej 40 centimetrov nad novoobjavenými fosíliami. Sú teda mladšie, ťažko však odhadnúť o koľko, pretože vedci nevedia, ako rýchlo sa sedimenty v priebehu času hromadili.
I. gunnelli mal rozpätie krídel takmer o 7 % menšie ako najbližší známy príbuzný netopiera. Počas svojho života vážil približne 22,5 až 28,9 gramu – približne polovicu hmotnosti tenisovej loptičky. Usporiadanie kostí v nohách naznačuje, že podobne ako mnohé súčasné netopiere aj tento druh pri hniezdení visel hlavou nadol. Keďže tieto kostry sú veľmi podobné kostrám súčasných netopierov, vedci ešte vždy nie sú bližšie k poznaniu, z akého typu tvorov sa netopiere vyvinuli. Najstaršie známe netopiere na svete žili približne pred 56 miliónmi rokov, ale fosílie týchto druhov sú väčšinou izolované zuby, nie celé kostry.

Zo stránky ScieneNews spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.