Nevydarený test

Ilustrácia NASA

Znie to priam neuveriteľne, ale 21. júla to bude už 52 rokov, keď na povrch Mesiaca po prvý raz vkročil človek. Tým človekom bol Neil Armstrong.

Po N. Armstrongovi sa po Mesiaci poprechádzalo ešte jedenásť amerických astronautov vrátane astronauta slovensko-českého pôvodu Eugena Cernana. Možno si položiť otázku, kedy sa bude na povrchu opäť prechádzať človek. Ak všetko pôjde dobre, malo by sa tak stať už o niekoľko rokov. V roku 2017 začala americká vesmírna agentúra NASA pracovať na novom kozmickom programe Artemis, ktorého hlavným cieľom je dopraviť do roku 2024 na povrch Mesiaca ďalšieho muža a prvú ženu. Najdôležitejšími prvkami programu sú nový vesmírny nosič SLS a nová vesmírna kabína Orion. V súčasnosti prebieha testovanie nosiča SLS – pod touto skratkou sa skrýva Space Launch System, čiže systém vypúšťania do vesmíru. Nosič SLS je v podstate dvojstupňová raketa s dvomi pomocnými štartovacími motormi. Najdôležitejšou časťou nosiča je prvý, čiže centrálny stupeň, v angličtine nazývaný core stage (jadrový stupeň). Tento kryogenický stupeň je vysoký približne 64,6 m, má priemer 8,4 m a prázdny váži vyše 85 ton. Vo valcovitom telese tohto stupňa je nádrž na dva milióny litrov kvapalného vodíka a nádrž na 742-tisíc litrov kvapalného kyslíka. Vodík a kyslík sa turbočerpadlami vháňajú do spaľovacích komôr štyroch raketových motorov RS-25. Ide o osvedčené motory tvoriace hlavné pohonné jednotky raketoplánov. NASA má pripravených 16 takýchto demontovaných motorov z raketoplánov a využije ich pri prvých štyroch letoch nosiča SLS. Každý motor vyvíja pri štarte ťah 1 859 kN. V polovici januára uskutočnila NASA prvý horúci test prvého stupňa SLS, pri ktorom boli v činnosti všetky štyri raketové motory RS-25. Test mal trvať približne osem minút, ale motory prestali pracovať už po asi jednej minúte. Prvotná analýza ukázala, že vypnutie motorov spôsobilo prekročenie niektorých konzervatívne nastavených parametrov testu. (Aktualizácia zo dňa 24. 3. 2021: Marcový test sa podaril a motory podľa plánu pracovali osem minút.)

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.