Nukleárne reaktory pre Artemis

Hlavným cieľom nového programu NASA Artemis je nájsť a naštartovať zdroje elektrickej energie pre budúce vesmírne základne – kompaktné jadrové reaktory.

Ilustrácia NASA

Za hlavnú zlomovú udalosť výskumu vesmíru sa považuje americký program Apollo, ktorého hlavným cieľom bolo vyslanie astronautov na Mesiac a ich bezpečný návrat na Zem. Prvé pristátie ľudí na povrchu Mesiaca sa uskutočnilo 20. júla 1969 v rámci misie Apollo 11. Išlo o prvé pristátie človeka na inom vesmírnom telese, než je naša planéta. Posledný let programu Apollo na Mesiac a späť sa uskutočnil v decembri 1972 a odvtedy ľudská noha na iné vesmírne teleso než Zem nevkročila.
To sa však o niekoľko rokov zmení, a to v rámci nového programu Artemis, ktorý pripravuje americká agentúra NASA a ktorého hlavným cieľom je revitalizácia vesmírneho programu USA. Krátkodobým cieľom programu Artemis je dopraviť na Mesiac a potom bezpečne späť na Zem amerických astronautov vrátane prvej ženy a prvého nebelošského človeka.
Strednodobým cieľom je sformovať medzinárodný expedičný tím a vybudovať stálu základňu na Mesiaci.
Dlhodobý cieľ programu Artemis spočíva v položení základov na extrakciu lunárnych surovín a prípadne aj vo vytvorení podmienok na vyslanie pilotovaných letov na Mars. Pre všetky ciele programu Artemis bude potrebné vyvinúť úplne nové zdroje energie. Pri doterajších krátkodobých letoch sa ako zdroje používali najmä batérie a palivové články, tie však na dlhodobé zásobovanie energiou nie sú vhodné.
Po rozsiahlej analýze sa NASA rozhodla, že zdrojom elektrickej energie pre budúce vesmírne základne budú kompaktné jadrové reaktory. Na vypracovanie predbežných návrhov na reaktory s výkonom 40 kW uzavrela NASA nedávno kontrakt s tromi spoločnosťami. Kompaktné reaktory by mali byť testované na mesačnom povrchu okolo roku 2030. Reaktory majú byť schopné udržiavať na základni optimálnu teplotu, čo nie je jednoduché, pretože základne budú striedavo 14 dní na slnku a 14 dní v tieni, pričom vonkajšie teploty budú kolísať od 120 po -130 °C. Reaktory budú neprerušene produkovať elektrickú energiu aj na dobíjanie batérií lunárnych vozidiel (roverov) a na napájanie rôznych vedeckých prístrojov.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.