Odpočinok posilňuje imunitu

Priveľa cvičenia a málo odpočinku škodí zdraviu. Podľa vedcov z Lundskej univerzity vo Švédsku to platí aj pre sťahovavé vtáky. Potrebujú odpočívať nielen preto, aby obnovili svoju energiu, ale aj aby posilnili svoj imunitný systém.

Po fyzickej námahe stavovce vrátane ľudí potrebujú regeneráciu. Okrem zníženia srdcovej frekvencie a obnovy svalov však regeneráciu potrebujú aj iné, nenápadnejšie fyziologické systémy. Intenzívna fyzická aktivita môže ovplyvniť imunitnú obranu jedinca. Pri migrácii sa vtáky pravidelne zastavujú na niekoľko dní, aby si oddýchli a najedli sa. Predpokladalo sa, že je to potrebné na vytvorenie nových tukových zásob, ktoré im poskytujú palivo na migráciu. Vtáky si však budujú aj imunitný systém. Dalo by sa to prirovnať k zídeniu z diaľnice na čerpaciu stanicu. Nie je to len pre doplnenie paliva, možno sa potrebujete aj zotaviť, hovorí biológ Arne Hegemann.
Vedci skúmali malé sťahovavé vtáky, ako sú pinky, vrchárky či žltochvosty, a analyzovali, ako sa mení ich imunitný systém, keď si počas migrácie urobia prestávku. Ak na jeseň uvidíte vo svojej záhrade alebo v parku malého vtáčika a viete, že smeruje do južnej Európy alebo Afriky, je fascinujúce zamyslieť sa nad tým, prečo si dáva prestávku. Ak vtáky nedostanú potravu alebo si neodpočinú, ich imunitný systém sa nemôže zotaviť – a vtedy hrozí, že ochorejú, objasňuje A. Hegemann.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.