Otužilé dinosaury

Podľa populárnej predstavy žili dinosaury v nekonečnom lete obklopené džungľou a močiarmi. Niektoré dinosaury však žili v pomerne chladných biotopoch s niekoľkomesačnou tmou a občasným snehom, čo im mohlo pomôcť prežiť jedno z najhorších vyhynutí na Zemi.

Pred 201 miliónmi rokov masívne sopečné erupcie ochladili Zem a vyvolali vymieranie. Kým všetky skupiny dinosaurov prešli katastrofou takmer bez ujmy, mnohé iné formy plazov a obojživelníkov vyhynuli. Podľa vedcov práve adaptácia na život v chladnejších biotopoch oddelila tie, ktoré prežili, od tých, ktoré vyhynuli. Tím paleontológa Paula Olsena z Kolumbijskej univerzity skúmal horniny v čínskej Džungárskej panve obsahujúce stopy dinosaurov z konca triasu a začiatku jury. Horniny obsahujú aj kamienky a iné úlomky, ktoré boli unášané ľadovými kryhami. Dinosaurom sa muselo dariť aj v chlade.
Mnohé dinosaury a lietajúce pterosaury mali perie a periu podobné pokrývky tela. Niektorí vedci predpokladajú, že už spoločný predok dinosaurov a pterosaurov mal pred viac ako 243 miliónmi rokov nejakú formu pernatej srsti. Ak je to tak, dinosaury v Džungárskej panve mali podľa P. Olsena teplé kabáty z peria. Vďaka nim dokázali prežiť chladné obdobie vymierania na konci triasu.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.