Planéta vzdorujúca teóriám

Vedci objavili planétu, ktorá je viac ako trinásťkrát hmotnejšia ako Zem a obieha okolo ultrachladnej hviezdy LHS 3154, ktorá je deväťkrát menej hmotná ako Slnko. Objav je v rozpore so súčasnými teóriami. Ukazuje sa, ako málo vieme o vesmíre, uviedol Suvrath Mahadevan, profesor astronómie a astrofyziky na Penn State. Neočakávali by sme existenciu takejto ťažkej planéty okolo hviezdy s takou malou hmotnosťou.

Umelecké stvárnenie pohľadu z planéty LHS 3154b smerom k jej hviezde s malou hmotnosťou, ilustrácia Penn State, CC BY-NC-ND 4.0 DEED

Hviezdy vznikajú z oblakov plynu a prachu. Tie po vzniku hviezdy obiehajú okolo nej ako disky materiálu, z ktorého sa môžu vyvinúť planéty. V prípade masívnej planéty pri LHS 3154 by však ťažké planetárne jadro vyžadovalo väčšie množstvo pevného materiálu v disku, než predpokladajú súčasné modely. Očakáva sa, že disk okolo hviezdy s malou hmotnosťou LHS 3154 nemá dostatok pevnej hmoty na vytvorenie tejto planéty, povedal S. Mahadevan. Ale je tam, takže teraz musíme prehodnotiť naše chápanie toho, ako vznikajú planéty a hviezdy.
Výskumníci spozorovali planétu nazvanú LHS 3154b pomocou spektrografu navrhnutého na detekciu planét, ktoré môžu mať na povrchu kvapalnú vodu – kľúčovú zložku pre život. Takéto planéty je ťažké odhaliť okolo hviezd, ako je naše Slnko, v prípade ultrachladných hviezd však obiehajú oveľa bližšie. Ak má planéta dostatočne blízku obežnú dráhu, môžeme ju odhaliť tak, že uvidíme veľmi jemnú zmenu farby spektra alebo svetla hviezdy, keď ho obiehajúca planéta ťahá, vysvetlil S. Mahadevan.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.