Prasatá odolné proti zime

Prasatá z plemena miniatúrnych ošípaných majú unikátnu ochranu pred chladom

Štúdia Jiangua Zhaa z Čínskej akadémie vied zistila, že tibetské plemená ošípaných aj plemená miniatúrnych ošípaných majú unikátnu ochranu pred chladom. Už dávnejší výskum ukázal, že myši si prostredníctvom hnedého tuku vytvárajú teplo, ktoré im pomáha udržovať požadovanú telesnú teplotu. Tento proces je zabezpečovaný proteínom UCP1, ktorý premieňa tuk na teplo. Väčšina druhov prasiat pochádza z trópov, teda z miest, kde si teplo vytvárať nemusia a vďaka ich pôvodu teda o funkčné UCP1 pred približne 20 miliónmi rokmi prišli. Sú však aj prasatá, ktoré si so zimou poradia. Kompletný molekulárny mechanizmus, ktorý im túto užitočnú schopnosť dáva, nie je v súčasnosti známy, no štúdia ukázala, že zdroj treba zrejme hľadať v proteíne UCP3 a v bielom tuku. Biely tuk je primárnym skladiskom energie, pričom sa v ňom pod vplyvom správnych stimulov zvyknú tvoriť aj tukové bunky podobajúce sa skôr na hnedý tuk – takzvaný béžový tuk. Výroba tepla z béžového tuku si žiada proteín. Keďže prasatá nemajú UCP1, vedci dlho nevedeli zistiť, ako si dokážu otužilé prasatá vyrobiť teplo aj z tohto druhu tuku. Nakoniec sa ukázalo, že UCP1 nie je jediným proteínom zodpovedným za výrobu tepla v tele prasaťa.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2017.