Praveké halucinogény

Ilustračné foto Pexels/Renan Lima

Ľudské vlasy nájdené v jaskyni na stredomorskom ostrove Menorka priniesli podľa vedcov najstarší priamy dôkaz o užívaní halucinogénnych drog v Európe.
Približne pred 3 000 rokmi v jaskyni Es Càrritx zrejme šamani, ktorí vykonávali duchovné a liečebné rituály, konzumovali rastliny obsahujúce látky meniace myseľ, tvrdia archeologička Elisa Guerra-Doceová a jej kolegovia z Valladolidskej univerzity v Španielsku. Známky ľudskej činnosti v jaskyni vrátane viac ako 200 ľudských hrobov v komore pri vchode boli datované do obdobia pred 2 800 až 3 600 rokmi. Vo vnútornej jaskynnej komore výskumníci objavili drevené nádoby obsahujúce pramene ľudských vlasov. Chemické analýzy odhalili tri psychoaktívne rastlinné látky, ktoré boli skonzumované a následne absorbované do vlasov počas jedného roku. Atropín a skopolamín vyvolávajú dezorientáciu, halucinácie a zmenené fyzické pocity. Ďalšia látka, efedrín, zvyšuje energiu a bdelosť. Šamani podľa vedcov vedeli, ako bezpečne zaobchádzať s potenciálne toxickými rastlinami aj ako ich konzumovať.
Predpokladá sa, že ľudia, ktorí chceli zachovať tradície, skryli vlasy a iné rituálne predmety v Es Càrritx, keď rastúca populácia Menorky pred 2 800 až 3 000 rokmi podnietila spoločenské zmeny. K pohrebným rituálom patrilo farbenie prameňov vlasov zosnulých na červenkastú farbu a ukladanie prameňov vlasov do nádob v blízkosti hrobov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.