Prežijú otepľovanie?

Foto wikipédia/Derek Keats

Podľa medzinárodného tímu vedcov je vzťah medzi koralmi a mikroriasami, ktorý im dovoľuje stavať útesy, podstatne starší a rôznorodejší, ako sa doteraz predpokladalo. Mikroriasy (Zooxanthellae) žijú v bunkách koralov. Získavajú energiu zo slnka a stavajú masívne útesové formácie, od ktorých závisia nespočetné morské organizmy. Výskum tímu naznačuje, že koralovo-riasové partnerstvá vo svojej histórii vydržali početné prípady klimatických zmien, a tak je tu nádej, že aspoň niektoré snáď prežijú aj aktuálne globálne otepľovanie. Náš výskum indikuje, že súčasné koraly a ich riasoví partneri boli navzájom prepojené od čias dinosaurov, približne pred 160 miliónmi rokov, teda o 100 miliónov rokov skôr, než sa pôvodne predpokladalo, uviedol Christian Voolstra, spoluautor štúdie a profesor morskej biológie v Red Sean Research Center na Technickej a prírodovedeckej univerzite kráľa Abdulláha v Saudskej Arábii. Podľa profesora koraly a mikroriasy počas dlhej existencie čelili nemilosrdným epizódam environmentálnych zmien, ale vďaka ich biologickým charakteristikám boli schopné každú z nich prežiť.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 09/2018.