Priadka pradie pavučinu

Vedcom v Číne sa podarilo získať pavúčí hodváb od geneticky modifikovaných jedincov priadky morušovej. Tento hodváb tvoria vlákna šesťkrát pevnejšie ako kevlar používaný v nepriestrelných vestách.

Húsenica priadky morušovej, foto Pixabay

Hodváb z priadky morušovej je v súčasnosti jediným živočíšnym hodvábnym vláknom, ktoré sa komerčne využíva vo veľkom meradle, s dobre zavedenými technikami chovu, uviedol Junpeng Mi z Vysokej školy biologických vied a medicínskeho inžinierstva na univerzite Donghua. Použitie geneticky modifikovanej priadky morušovej na výrobu pavúčieho hodvábneho vlákna umožňuje nízkonákladovú komercializáciu vo veľkom.
Pavúčí hodváb môže byť náhradou syntetických vláken, z ktorých sa uvoľňujú škodlivé mikroplasty a ktoré sa často vyrábajú z fosílnych palív.
Doterajšie postupy sa snažili naniesť na hodváb vrstvu glykoproteínov a lipidov, ktoré mu pomáhajú odolávať vlhkosti a pôsobeniu slnečného svetla. Geneticky modifikované priadky morušové sú jednoduchším riešením. J. Mi a jeho kolegovia vniesli gény proteínu pavúčieho hodvábu do DNA priadky morušovej kombináciou technológie úpravy génov CRISPR-Cas9 a státisícov mikroinjekcií do oplodnených vajíčok. Upravili tiež proteíny pavúčieho hodvábu, aby správne interagovali s proteínmi v žľazách priadky morušovej a zabezpečili správne spriadanie vlákna.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.