O jeho pohľade na vedu a o dôležitosti jej popularizácie v spoločnosti sme sa zhovárali s generálnym riaditeľom CVTI SR Róbertom Gálikom.

Ing. Róbert Gálik, MBA, je od decembra 2023 generálnym riaditeľom Centra vedecko-technických informácií (CVTI) SR. Študoval na Fakulte manažmentu a marketingu Žilinskej univerzity v Žiline a The Open University v Londýne. Pôsobil vo vysokých manažérskych pozíciách v bankovníctve a poisťovníctve, aj ako generálny riaditeľ Slovenskej pošty.
Jeho zámerom je pomôcť CVTI SR stať sa lídrom v podporovaní vedeckovýskumnej a akademickej komunity na Slovensku a zohrávať hlavnú úlohu v zabezpečovaní prístupu ku kvalitným informačným zdrojom podporou rozvoja výskumu a inovácií a popularizáciou vedy.
Ako generálny riaditeľ CVTI SR ste denne v kontakte s vedou a výskumom. Ako vnímate vedu?
Vedu vnímam cez každodenný normálny život a myslím si, že to tak má každý z nás. Veda nás sprevádza od narodenia, je súčasťou spôsobu, akým interagujeme s okolitým svetom, ako spoznávame prostredie svojimi zmyslami. Každý z nás skúša denne niečo nové a neuvedomujeme si, že tieto skúmania, ochutnávania a spoznávania sú vlastne veda.
Pre mnohých sa veda stala dennou súčasťou profesijného života a stali sa z nich vedci, ktorí posúvajú našu spoločnosť, celú planétu dopredu. Osobne patrím k používateľom nových technológií a obdivovateľom výsledkov najnovších výskumov, hlavne v oblasti objavovania vesmíru a fyzikálnych zákonov. Tu má človek pocit, že sme malí, sme zrnkom piesku v našej Galaxii a máme obrovské šťastie, že tu sme ako ľudstvo a naďalej sa rozvíjame a napredujeme.
V súčasnej spoločnosti pozorujeme narastajúcu potrebu trénovať kritické myslenie ľudí. Ako môže v tejto situácii pomôcť CVTI SR a jeho podpora vedy?
CVTI SR je nositeľom myšlienky popularizácie vedy, výskumu a inovácií v rámci našej spoločnosti, hľadáme nové a atraktívne spôsoby sprostredkovania týchto myšlienok pre širokú verejnosť. Snažíme sa nájsť zrozumiteľnú a atraktívnu komunikáciu pre každú časť spoločnosti, pretože inak vnímajú vedu mladí ľudia, inak študenti, stredná generácia a inak starší ľudia. Našou úlohou je hľadať projekty a nové spôsoby, aby sme pritiahli k vede a výskumu čo najviac ľudí z každej tejto skupiny, o čo sa snažíme a čo sa nám za ostatný rok aj darí.
Napríklad mladej generácii pripomíname existenciu knižníc, organizujeme v nich vedecké workshopy pre deti a mládež, diskusie s vedeckými osobnosťami. V Zážitkovom centre vedy Aurelium sa zasa návštevníci ponoria do sveta vedy a objavujú vedecké poznatky skryté v experimentoch.
Prečo je dôležité, aby štát podporoval popularizáciu vedy a techniky?
Je pochopiteľné, že práve nekomerčné a ekonomicky nevýhodné aktivity má podporovať štát. Súkromný sektor prináša pridanú hodnotu do spoločnosti vo forme HDP a, samozrejme, prispieva množstvom aktivít aj do podpory neziskových projektov. No zásadnú úlohu bude vždy zohrávať štát aj prostredníctvom inštitúcií, ako je CVTI SR, a podporou takých aktivít, ako je časopis Quark.

Ten oslavuje 30 rokov na trhu, no ministerstvo školstva ho kúpilo až v roku 2013 a vydavateľom sa vtedy stalo CVTI SR. Vnímam to tak, že si dlhodobo všetci uvedomujeme, aké dôležité je vzdelanie a získavanie nových vedomostí a zručností. Aj v tomto období rýchleho rozvoja digitálneho sveta a komunikácie najmä prostredníctvom sociálnych sietí je nás veľa, ktorí si chceme prečítať kvalitný text, dozvedieť sa niečo viac o svete vedy, pripomenúť si typickú vôňu tlačeného časopisu či započúvať sa do zvukov pri listovaní strán.
Aká je najdôležitejšia úloha populárno-vedeckého časopisu?
Takýto časopis, a nielen jeden, má mať svoje miesto v priestore propagovania vedeckovýskumných projektov, objavov, iniciatív pre širokú verejnosť a mládež. Má vzdelávať, upútať a prinášať jedinečný obsah, ktorý nie je súčasťou každodenného online priestoru. A som rád, že sa nebojí zmien. Vstupuje do svojej ďalšej éry, prechádza redizajnom a rebrandingom, prispôsobuje sa súčasnosti.
Čo by ste priali Quarku a jeho čitateľom do ďalších rokov?
Časopisu prajem veľa spokojných a zvedavých čitateľov, aby si aj po 30 rokoch svojej existencie našiel ďalších verných fanúšikov. Autorom a prispievateľom textov zasa veľa inšpirácie a pútavých tém.
REDAKČNÝ ČLÁNOK
Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.
Máte predplatné?
Prihlásiť sa
