Rakovina sa slonom vyhýba

Pretože živočíšne bunky sa počas celého života organizmu neustále delia a každé delenie so sebou nesie riziko vytvorenia rakovinotvornej mutácie, je iba prirodzené, že pre väčšie zvieratá s dlhšou dĺžkou života vzniká aj väčšie riziko vyvinutia rakoviny. Neplatí to však pre slony, ktorých 5 500-kilogramové telá majú až veľmi prekvapivo nízky výskyt rakoviny. Táto skutočnosť lámala hlavu vedcom celé desaťročia. Podľa najnovšej štúdie publikovanej v Cell Reports výskumníci odhalili, že slony majú navyše kópie dvoch génov bojujúcich s rakovinou: P53, ktorý loví bunky s chybnou kópiou DNA, a LIF6, ktorý vyhladzuje zmutované bunky skôr, než stihnú vytvoriť nádor. Keď si vedci prezreli vývojový záznam, zistili, že LIF6 sa stal v slonej DNA neaktívnym pred miliónmi rokov, no potom sa záhadne vrátil naspäť k životu. Vedci dúfajú, že sa im podarí použiť tieto výsledky na objavenie nových spôsobov liečenia rakoviny ľudí.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2018.