Romantika na koľajach

Čím to je, že srdcia toľkých ľudí sa zrýchlia, keď sa ozve prenikavý hvizd a spoza železničnej zákruty sa vyvalí kúdol pary? Železničné múzeum Slovenskej republiky je zárukou, že romantika starých mašiniek u nás len tak nevymizne. 

Za oficiálny dátum príchodu železnice na územie Slovenska sa považuje 20. august 1848, keď prešiel prvý parný vlak po trati z rakúskeho Marcheggu cez Devínsku Novú Ves do Bratislavy. Už niekoľko rokov vtedy síce premávala konská železnica medzi Bratislavou a Trnavou, táto sa však v súčasnosti nepovažuje za železnicu v pravom zmysle slova.
Prvé podnikové železničné múzeum vzniklo v roku 1983 pod vtedajšou Správou Východnej dráhy ČSD v Bratislave. O tri roky neskôr sa Pamätník železničnej dopravy na Slovensku zmenil na Múzejno-dokumentačné centrum Východnej dráhy, po jej zrušení už iba Múzejno-dokumentačné centrum (MDC). O zbierky sa najprv starali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) spoločne so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK), od roku 2004 je ochrana železničných technických pamiatok výlučne záležitosťou ŽSR. K zatiaľ poslednej zmene prišlo pred dvoma rokmi, keď sa MDC zmenilo na Železničné múzeum SR.
Jediné, čo sa po celý ten čas nemenilo, bolo sídlo múzea v priestoroch starého rušňového depa Bratislava-východ, ktoré samotné je historickou pamiatkou.

Spolupráca s nadšencami
Nemenná zostáva aj romantika starých železníc, parných mašiniek, historických vozňov a železničnej techniky. Na Slovensku existuje niekoľko občianskych združení železničiarov a železničných nadšencov, ktorí sa starajú o údržbu starých vozidiel a zariadení. Okrem parných zachraňujú a opatrujú staré dieslové a elektrické lokomotívy, motorové dreziny a inú techniku. Takéto združenia fungujú v Bratislave, Vrútkach, Púchove, Zvolene, Prievidzi, Tisovci, Poprade, Haniske pri Košiciach a v Humennom. Vyvrcholením ich spolupráce s múzeom býva každoročný celoslovenský zraz historických železničných vozidiel v sídle múzea v Bratislave, ktorý vždy priláka stovky až tisíce návštevníkov.

Uhlie, voda, nostalgia
V priestoroch starého depa sú aj stále vnútorné expozície. V expozícii trubkárne možno vidieť pôvodné zariadenie na výrobu rúr pre kotle parných rušňov a rôzne nástroje a techniku na opravy parných rušňov a údržbu železničných tratí. V expozícii vodárenstva je okrem kolekcie vodných žeriavov vystavený napríklad aj zreštaurovaný vodný vozeň.
Bezosporu divácky najvďačnejšou atrakciou je však vonkajšia expozícia. Pod holým nebom tu možno vidieť parné rušne 331.037, 310.433 a 310.097, súpravy osobného a nákladného vlaku s rôznymi typmi vozňov pochádzajúcich z rokov 1884 – 1935, motorové rušne bobík T211 či karkulka T444, nemecký pancierový vozeň z obdobia druhej svetovej vojny, rušňové zdviháky z 30. rokov minulého storočia, dvojkomorový zauhľovací výťah Teudloff alebo rôzne motorové dreziny.
Súčasťou múzea je tiež technická knižnica, v ktorej môžu záujemcovia prezenčne študovať zo zbierky viac ako 19 000 kníh, archívnych písomností a obrazového materiálu, ale napríklad aj modelové koľajisko umiestnené v administratívnej budove.
Múzeum v spolupráci so ŽSR a spomínanými združeniami organizuje každoročne tucty obľúbených tzv. nostalgických jázd starých (väčšinou parných) vlakov po niektorých úsekoch bežnej železničnej siete po celom Slovensku. Postupne sa plánuje dobudovanie priestorov múzea v bratislavskom starom depe na národný železničný park.

Otváracie hodiny

Múzeum je otvorené v období od 15. apríla do 15. októbra denne, vždy od 10.00 do 17.00 h, pričom pre návštevníkov sú bežne prístupné len vonkajšie expozície. V prípade záujmu o prehliadku múzea so sprievodcom, prehliadku vnútorných expozícií alebo o návštevu mimo uvedeného času je potrebné objednať sa najneskôr tri dni vopred telefonicky. Podujatia s historickými železničnými vozidlami, počas ktorých je možné vidieť aj vnútorné expozície, sa konajú pri otvorení a ukončení sezóny (začiatkom mája a októbra) a vždy počas celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel. Vstup do múzea je voľný.

R
Foto Železničné múzeum SR, MDC

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2020.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.