S radarom na Marse

Ak na Marse niekedy existoval život, rover Perseverance môže odhaliť jeho stopy pri výskume sedimentov na dne krátera Jezero. Podľa vedcov bol kráter kedysi naplnený vodou. Rieka napájajúca jazero postupne vytvorila zo sedimentov na jeho okraji obrovskú deltu. Keď jazero zaniklo, usadeniny v kráteri boli erodované a vytvorili geologické prvky, ktoré v súčasnosti pozorujeme na povrchu.

Pozostatky delty v kráteri Jezero, foto NASA/JPL-Caltech/ASU

Z obežnej dráhy môžeme vidieť množstvo rôznych ložísk, ale nevieme s istotou povedať, či to, čo vidíme, je ich pôvodný stav, alebo záver dlhého geologického príbehu, povedal profesor vied o Zemi, planétach a vesmíre David Paige z Kalifornskej univerzity. Aby sme zistili, ako tieto veci vznikli, musíme nazrieť pod povrch.
Rover Perseverance sa vydal k delte v máji 2022. Po ceste vysielal radarové vlny smerom nadol v 10-centimetrových rozostupoch a meral impulzy odrazené z hĺbky približne 20 metrov pod povrchom. Pomocou radaru tak môžu vedci vidieť až na dno sedimentov a odhaliť pôvodný povrch pochovaného dna krátera. Radarové snímky ukazujú, že sedimenty sú pravidelné a horizontálne – presne ako usadeniny v jazerách na Zemi. Vedci sú pripravení hľadať dôkazy niekdajšieho života na Marse, hneď ako budú vzorky pôdy a hornín z krátera dopravené na Zem.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.