Šinkansen s dlhým nosom

V polovici marca predstavili japonské železnice novú vysokorýchlostnú súpravu N700S.

Niet pochýb o tom, že pionierom budovania špeciálnych tratí určených výlučne na rýchlu dopravu cestujúcich vysokorýchlostnými vlakmi bolo Japonsko. Prvé projekty na zavedenie modernej železničnej dopravy, ktorá by spájala najväčšie japonské mestá dovtedy nevídanou rýchlosťou, sa objavili už v 50. rokoch minulého storočia. Prvú vysokorýchlostnú trať, spájajúcu dve najväčšie japonské mestá Tokio a Osaku, otvoril 1. augusta 1964 (pred letnou olympiádou v Tokiu) japonský cisár Hirohito. Pre sieť postupne budovaných tratí pre vysokorýchlostné vlaky sa v Japonsku používa názov Šinkansen (viac informácií o novom vlaku nájdete na internete pod anglickým názvom Shinkansen), čo znamená nová kmeňová (chrbticová) trať. V súčasnosti je vybudovaných osem tratí Šinkansen, ktorých celková dĺžka je temer 2 800 km. Tieto trate majú štandardný európsky rozchod 1 435 mm, zatiaľ čo všetky staršie japonské trate sú – vzhľadom na hornatosť krajiny – úzkorozchodné (1 067 mm). Jednotlivé typy súprav, vyvinuté špeciálne pre jazdu na týchto tratiach, majú síce svoje vlastné označenie, ale bežne sa súhrnne tiež nazývajú Šinkansen a priebežne ich modernizujú, resp. nahradzujú modernejšími. V polovici marca predstavila spoločnosť Central Japan Railway novú súpravu N700S, ktorá bude jazdiť na najvyťaženejšej trati Tokaido Šinkansen (Tokio – Osaka). Nová súprava, nazývaná aj Šinkansen Supreme, vznikla vývojom súpravy N700A a do prevádzky by sa mala dostať v roku 2020, opäť pri príležitosti konania olympijských hier v Tokiu. Nová 16-dielna súprava, poháňaná elektromotormi s celkovým výkonom 17 080 kW, bude ľahšia a približne o sedem percent úspornejšia než doterajší typ N700A. Výrazným prvkom novej súpravy, ktorá pojme 1 323 cestujúcich, je špicatejší nos, dlhý 10,7 m, ktorý zmierni nepríjemný zvukový tresk pri vjazde súpravy do tunela. Súprava Šinkansen Supreme bude jazdiť maximálnou rýchlosťou až 300 km/h.

RM
foto JR Central

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 05/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Komentáre