Skryté tunely lebky

Ilustračné foto Pixabay

Vedci z Massachusetts General Hospital a Harvard Medical School zistili, že mikroskopické kanáliky sa prerezávajú lebečnými kosťami ľudí aj myší. Pri myšiach využívajú tieto predtým ukryté kanály zápalové imunitné bunky na cestovanie z kostnej drene lebky do mozgu. Zatiaľ sa nevie, či sa u ľudí týmito priechodmi presúvajú aj biele krvinky. Ak áno, tieto tunely reprezentujú nový spôsob, akým sa biele krvinky dostanú do mozgu. Výskumníci vstrekli stopovacie farbivá do kostnej drene v lebke a do ďalších kostí myší, a tak označili biele krvinky nazvané neutrofily. Po mŕtvici sa neutrofily nahrnuli do mozgu. Spoluautor štúdie Matthias Nahrendorf a jeho kolegovia zistili, že namiesto toho, aby prišli v rovnomernom rozložení zo všetkých zdrojov kostnej drene, väčšina buniek docestovala z lebečnej drene. Výskumníci použili silné mikroskopy, aby sa pozreli, kde sa lebka stretáva s mozgom. Drobné potôčiky naprieč lebečnou kosťou spájali kostnú dreň vnútri lebky s vonkajšou pokrývkou mozgu. Pri myšiach neutrofily použili tieto kanáliky, ktoré majú v priemere 22 mikrometrov, ako skratky na dosiahnutie mozgu. Zistilo sa, že tieto kanály vnútri ľudskej lebky majú v priemere 77 mikrometrov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2018.