Slnečná zostava

Od malička ich tak fascinoval vesmír, až sa v dospelosti rozhodli založiť o ňom podcast. Matúš Toderiška a Marián Psár sa od februára tohto roku každý týždeň vracajú do éteru Živé.sk so zaujímavosťami z pozorovateľného vesmíru a priľahlého okolia.
Prapočiatky ich vysielania siahajú do pandemickej éry, keď na sociálnej sieti Clubhouse naživo komentovali skúšobné lety rakiet SpaceX či pristátie sondy Perseverance na Marse. Úvodný februárový diel Slnečnej zostavy sa venoval Webbovmu vesmírnemu teleskopu, ktorý sa len pár dní predtým úspešne dopravil na miesto pôsobnosti a medzitým už odtiaľ priniesol úchvatné zábery.
Matúš a Marián sa v doterajších viac ako 30 častiach venovali hviezdam a súhvezdiam, planétam, tmavej hmote a energii, vesmírnym sondám, návratu človeka na Mesiac, osídľovaniu Marsu či rôznym konceptom od Dysonovej sféry až po O’Neillov cylinder. V úvode relácie vždy prinášajú prehľad aktuálnych noviniek a upozorňujú na blížiace sa zaujímavé vesmírne úkazy.
Okrem pravidelných epizód už vyšlo aj niekoľko špeciálnych, napríklad rozhovor s astrofotografom Tomášom Slovinským a živé komentovanie predstavenia prvých Webbových fotografií či neúspešného štartu misie Artemis I. Taktiež v septembri otvorili čitateľský klub, v ktorom si spolu s poslucháčmi prečítajú jednu sci-fi knihu a jej rozboru venujú samostatnú časť. Prvou knižkou bola legendárna Nadácia od Isaaca Asimova.
Keďže Matúš a Marián sú tiež stand-up komici, ich relácia je nielen informačne nabitá, ale v ich dialógoch nie je núdza o vtipné odbočky a komentáre aktuálnych udalostí. Podcast Slnečná zostava vychádza vždy v nedeľu okolo 15.00 h na Živé.sk ako súčasť Technologického podcastu SHARE a nájdete ho na všetkých streamovacích platformách.
Žiadna informácia vám neujde, ak budete sledovať Instagram@slnecna.zostava alebo sa pridáte do facebookovej skupiny Slnečná zostava.

Slnečná zostava

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.