Štrukturálne farby

Ilustračné foto Pixabay

Pomocou čírej kvapaliny dokážu vedci vytlačiť celé spektrum farieb na priehľadné povrchy. Trik spočíva v tlači kvapaliny v presných mikroskopických vzoroch, ktoré vytvárajú štrukturálne farby. Tie vznikajú vďaka spôsobu, akým sa rôzne vlnové dĺžky svetla odrážajú od mikroskopických nedokonalostí na povrchoch. V prírode existuje mnoho krásnych štrukturálnych farieb, ako sú krídla motýľov, perie pávov, koža chameleónov a podobne, hovorí Yanlin Song, materiálový chemik z Čínskej akadémie vied v Pekingu.
Y. Song a jeho kolegovia vytlačili farby na priehľadné silikónové listy pomocou bežnej atramentovej tlačiarne a priehľadného polymérového atramentu. Tlačiareň posiala silikónové listy miliónmi mikroskopických atramentových bubliniek – kupoliek, z ktorých každá slúžila ako jeden pixel vo výslednom obraze. Úpravou veľkosti sa menili vlnové dĺžky svetla, ktoré daná kupola odrážala, a tým aj jej farba.
Vedci v časopise Science Advances uvádzajú, že zväčšenie šírky kupoly zo 6,6 na 11 mikrometrov posunulo jej odtieň v spektre od modrej po červenú a späť. Songov tím takto vytlačil fotorealistické portréty Isaaca Newtona, Marilyn Monroe a ďalších osobností. Vedci si predstavujú využitie tejto techniky pri tvorbe ochranných prvkov proti falšovaniu na preukazoch totožnosti alebo bankovkách, ale aj v kozmetike či architektúre.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.