Superobývateľné planéty

Foto NASA

Zem nemusí byť nevyhnutne najlepšou planétou na život vo vesmíre. Geobiológ Dirk Schulze-Makuch z Washingtonskej štátnej univerzity spolu s kolegami totiž identifikoval 24 superobývateľných planét mimo našej slnečnej sústavy, pričom sa všetky nachádzajú od Zeme viac ako 100 svetelných rokov. V porovnaní so Zemou sú staršie, väčšie, teplejšie a aj vlhkejšie. Niektoré z týchto planét obiehajú okolo hviezd, ktoré by mohli byť dokonca životodarnejšie ako Slnko. Krúžia okolo hviezd, ktoré sa menia pomalšie ako Slnko, čiže majú dlhšiu životnosť. Vedci sa okrem chladnejších hviezd triedy G zaoberali aj trpasličími hviezdami triedy K, ktoré sú o niečo chladnejšie, menej žiarivé a s menšou hmotnosťou ako naše Slnko, ale zároveň sa ich životnosť pohybuje od 20 až po 70 miliárd rokov. To predstavuje viac času, počas ktorého by na planétach mohol za vhodných podmienok vzniknúť život. Aby však planéty boli obývateľné, nesmú byť priveľmi staré, aby sa neoslabilo ich magnetické pole a nevyčerpalo sa geotermálne teplo. Ideálny vek obývateľnej planéty sa pohybuje medzi 5 až 8 miliardami rokov. Dirk Schulze-Makuch upozorňuje, že obývateľnosť neznamená, že na planétach je určite život, ale že majú podmienky, ktoré hovoria v prospech existencie života: Musíme sa zamerať na určité planéty, ktoré majú najsľubnejšie podmienky na zložitý život, no zároveň si musíme dávať pozor, aby sme sa nezasekli pri hľadaní druhej Zeme, pretože by mohli existovať planéty, ktoré by mohli byť pre život vhodnejšie ako tá naša.

Zo stránky WSU Insider spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.