Učenie elektrinou

Foto Guido Caccianiga/Johns Hopkins University

Podľa štúdie uverejnenej v časopise Nature Scientific Reports sa ľudia, ktorí dostávali jemné zásahy elektrickým prúdom do zadnej časti hlavy, naučili manévrovať s robotickým chirurgickým nástrojom vo virtuálnej realite a potom aj v reálnom prostredí oveľa ľahšie ako ľudia, ktorí ich nedostávali.
Stimulácia časti mozgu nazývanej mozoček by tak mohla pomôcť zdravotníkom preniesť to, čo sa naučili vo virtuálnej realite, do skutočných operačných sál. Výcvik vo virtuálnej realite nie je rovnaký ako výcvik v reálnom prostredí a môže byť ťažké preniesť zručnosť naučenú v simulácii do reálneho sveta, objasnil autor štúdie, robotik Jeremy Brown z Univerzity Johnsa Hopkinsa. Ľudia v štúdii dokázali oveľa ľahšie preniesť zručnosti z virtuálnej reality do reálneho sveta, keď mali túto stimuláciu.
Účastníci prechádzali chirurgickou ihlou cez malé otvory najprv vo virtuálnej simulácii a potom v reálnom scenári. Cez elektródy na hlave dostávali jemné zásahy elektriny: polovica skupiny počas celého testu, zvyšok len na začiatku. U ľudí, ktorí dostávali zásahy prúdom priebežne, sa výrazne zvýšila obratnosť.
Podľa vedcov môže byť neinvazívna stimulácia mozgu prínosom pre motorické učenie aj pri rehabilitačnej terapii a pre získavanie zručností v iných odvetviach, ktoré využívajú tréning vo virtuálnej realite, najmä pri práci v robotike.

Zo stránky EurekAlert! spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.