Nemeckí vedci z Fraunhoferovho inštitútu vyvinuli simulátor, pomocou ktorého analyzujú odobrané vzorky kontaminovaného vzduchu.
Keď často cestujete lietadlom, možno ste sa s tým už niekedy stretli: cítite nepríjemný pach, pomaly na vás prichádza únava, vaše reakcie sú spomalené a nedokážete sa koncentrovať. Takéto stavy môžu postihnúť aj členov posádky, čo môže viesť k vzniku nečakaných a potenciálne nebezpečných situácií. Je zrejmé, že škodlivá látka sa nachádza vo vzduchu, ktorý cestujúci a posádka spoločne dýchajú.

Vzduch na napájanie kabíny a reguláciu tlaku v nej sa pri väčšine prúdových lietadiel obvykle odoberá od stredného stupňa od kompresora motora. Stláčaný vzduch so sebou môže strhávať jemné čiastočky motorového alebo hydraulického oleja, ktoré sa tak dostanú až do kabíny. V zime sa takto môžu do kabíny dostávať aj čiastočky odmrazujúcich prostriedkov. Skutočnosť, že vzduch v kabíne lietadiel môže byť kontaminovaný zdraviu škodlivými látkami, je známa od roku 1955, keď sa do prevádzky začali dostávať prúdové lietadlá. Vyriešiť problém znečisťovania vzduchu privádzaného do kabíny sa pokúsia vyriešiť vedci z nemeckého ústavu pre stavebnú fyziku, ktorý patrí pod Fraunhoferov inštitút.
Vzduch pod drobnohľadom
Nemeckí vedci a inžinieri vyvinuli a zhotovili unikátny simulátor, v skratke nazývaný BACS (Bleed Air Contamination Simulator; simulátor kontaminácie odoberaného vzduchu). Toto testovacie zariadenie umožňuje cielene kontaminovať olejmi a odmrazujúcim prostriedkom vzduch v komore BACS. Znečistený vzduch je podrobený dôkladnej analýze, z ktorej sa dajú urobiť závery týkajúce sa ohrozenia zdravia. Inovatívny simulátor má valcovitý tvar, je dlhý 20 metrov a jeho priemer je dva metre. Zariadenie má 40 hrdiel na pripojenie sond na online analýzu aj na odber vzoriek na neskoršiu analýzu v laboratóriu. Prietok vzduchu natlakovaného až na 8 barov a ohriateho až na 590 stupňov môže dosahovať až 300 kg/h, čo zodpovedá pätine prietoku v lietadle s dlhým doletom. Vzduch s injektovanými prísadami prechádza rôznymi časťami, pričom po záverečnom odtlakovaní sa zo simulátoru vyberú rozpadové produkty olejov a iných kvapalín. Podľa predbežnej analýzy sa v rozpadových produktoch nenašli zvýšené hladiny CO a CO2, ale napríklad ultrajemné častice s priemerom menej ako 0,1 mikrometra. Podrobnejšie výsledky analýzy by mali byť známe v priebehu tohto roka.
RM