Vedecký ambasádor

Vzdelávací projekt Vedecký ambasádor, prostredníctvom ktorého Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) prináša vedu priamo k žiakom 8. a 9. ročníkov základných škôl, vyvolal pozitívne ohlasy.

Žiaci v Prievidzi, Senici, Leviciach a Malackách mali pred letnými prázdninami príležitosť zažiť vedu na vlastné oči a vyskúšať si technológie SmartLabov. Projekt organizuje CVTI SR v spolupráci so slovenskými knižnicami.

Ivan Gábriš pri experimente s ohňom v telocvični

Zážitkový program

Pre žiakov, s ktorými pracovali lektori v malých skupinách, boli v každom meste pripravené štyri workshopy a úvodná chemická šou. Tú viedol učiteľ chémie a popularizátor vedy Ivan Gábriš. Jeho vystúpenia sú nabité dynamickými experimentmi, ktoré zábavnou formou približujú vedecké princípy, o čom sa presvedčili aj žiaci vo vybraných mestách.
Vďaka workshopu SmartLab s názvom Od 3D modelovania ku kreatívnej tvorbe si žiaci vyskúšali kreatívne a digitálne zručnosti, úpravu dreva či textilu a zistili, aké je ich využitie v praxi. Naživo si pozreli, ako funguje 3D tlačiareň a čo všetko dokáže. SmartLaby sú v súčasnosti súčasťou už 50 slovenských knižníc a stávajú sa čoraz obľúbenejším miestom pre deti a mládež. Ide o zážitkové laboratóriá vedy a techniky rozvíjané v rámci iniciatívy Knižnice pre Slovensko, ktorú zastrešuje CVTI SR (pozri Quark 1, 4, 6/2025).

Žiaci hrajúci sa interaktívnu počítačovú hru

Ako vzniká časopis

Ďalší workshop Ako vzniká časopis: Hľadať ihlu v kope sena priniesol informácie o tom, ako sa vyberajú témy, overujú fakty a čomu máme veriť. Šéfredaktorka populárno-vedeckého časopisu Quark Renata Józsová priblížila žiakom, ako tvoriť kvalitný obsah, rozoznávať dôveryhodné zdroje a čo sa skrýva za pojmami dezinformácia a hoax. Žiaci aj v tomto workshope využívali svoju kreativitu, napríklad pri tvorbe titulkov pre vedecké príspevky.
Umelá inteligencia s jej pozitívami aj negatívami je už neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Preto je dôležité sa s deťmi rozprávať, počúvať ich a zároveň im vysvetľovať, ako nové technológie fungujú. V projekte Vedecký ambasádor sme sa počas workshopu Quarku v štyroch slovenských mestách stretli s viac než dvesto múdrymi a zvedavými žiakmi, ktorí sa od nás dozvedeli, ako vzniká časopis, z akého dôvodu by mala forma zodpovedať obsahu a prečo nemôžeme dôverovať všetkému, čo nájdeme na internete, priblížila R. Józsová.

Rôzne čísla Quarkov pripravené pre žiakov
Foto R. Józsová

AI vo vzdelávaní

Ďalším ambasádorom dvoch workshopov sa stala stredná škola SKYRO, ktorá je zameraná na technológie, umelú inteligenciu (AI) a moderné vzdelávanie. Žiaci sa vďaka workshopu s názvom Ako vycvičiť svojho chatbota dozvedeli, ako funguje umelá inteligencia a ako ju využiť vo svoj prospech. V praktickej časti si vyskúšali prácu s nástrojmi AI, ako je ChatGPT, a učili sa, ako ju správne používať pri hľadaní informácií, písaní či tvorbe vizuálneho obsahu. Na druhom workshope Play & Be Safe sa prostredníctvom interaktívnej hry ocitli v rôznych situáciách, ktoré preverili nielen ich schopnosť rozhodovať sa, ale aj schopnosť odhadnúť riziká a hľadať alternatívy.
Cieľom Vedeckého ambasádora je sprostredkovať žiakom informácie, ako využívať umelú inteligenciu vo vzdelávacom procese, ako používať technológie v SmartLaboch v knižniciach a ako overovať fakty a zdroje informácií v online priestore. Vďaka zážitku z workshopov si študenti prirodzene vytvárajú pozitívny vzťah k novým technológiám a vedeckým odborom, vďaka čomu môžu byť v budúcnosti motivovaní rozvíjať svoj záujem štúdiom týchto odborov, priblížila víziu projektu Štefánia Bartošová, riaditeľka Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti. Po letnej prestávke bude projekt na jeseň pokračovať v ďalších mestách.

Text a foto CVTI SR

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?