Vlak ako lietadlo

Superrýchla doprava, ktorá je aj ekologická, znie ako oxymoron. Medzinárodná spoločnosť Manyone však prijíma hodenú rukavicu a ponúka koncept AeroSlider.

Ide o pozemný vysokorýchlostný, ​​ale nie dvojkoľajový systému dopravy, ktorý by mal spojiť najľudnatejšie mestá na európskom, africkom a ázijskom kontinente. Má podobu obrovského vlaku a podobá sa megasystému metra.
Jednokoľajový systém je navrhnutý tak, aby znižoval náklady na výstavbu a integroval sa s existujúcou infraštruktúrou v mestských oblastiach. Namiesto klasických koľají využíva rad nenápadných magnetických slučiek. AeroSlider je vybavený lineárnymi magnetmi, ktoré ho poháňajú pripojeným systémom elektromagnetických portálov. Slučky portálu môžu byť napájané lokalizovanými zdrojmi energie. Celý systém funguje na podobnom princípe ako elektromagnetické delo – slučky postupne zrýchľujú vlak, a to až do rýchlosti 800 km/h, čo je priemerná rýchlosť lietadla. Dráhu by netvorili koľaje, ale súbor magnetických stožiarov s minimálnym zaťažením akéhokoľvek prostredia. Vlak by musel mať aerodynamický tvar a reagovať na magnetické sily, ale na jeho pohon by neboli potrebné nijaké motory či batérie.
Trať by sa dala jednoduchšie inštalovať, pretože na rozdiel od koľají, ktoré vyžadujú starostlivé vyrovnávanie, by stačilo stožiare zasadiť do zeme tak, aby sa vytvorila vodorovná trať. Systém by takto prechádzal nad nepravidelným terénom a riekami vo výške 20 metrov, takže by sa eliminovala potreba stavať mosty ponad menšie vodné toky a plochy.
AeroSlider na rozdiel od lietadla síce neprekoná Atlantik, ale premiestniť sa z Afriky do Európy či Ázie by nemusel byť žiadny problém. A navyše, v porovnaní s hyperloopom, v ktorom sa má cestovať v tlakovom potrubí, AeroSlider by mal mať okná a ponúknuť cestujúcim výhľad.

Foto Manyone

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.