Voda od počiatku?

Jeden zo študovaných enstatitových chondritov meteorit
Sahara 97096, foto wikipédia

Vedci z Centra pre petrografický a geochemický výskum (CPRG) Lotrinskej univerzity vo francúzskom meste Nancy zistili, že zemská voda môže pochádzať z materiálov, ktoré boli prítomné v našej vnútornej slnečnej sústave už v čase, keď sa Zem formovala. Skúmaním meteoritu nazývaného enstatitový chondrit sa prišlo na to, že obsahuje dostatok vodíka na dodanie najmenej trojnásobného množstva vody obsiahnutej v zemských oceánoch. Enstatitové chondrity sú zložené z materiálu našej vnútornej slnečnej sústavy, čiže v podstate z rovnakého materiálu, ktorý pôvodne tvoril Zem. Hoci tvoria iba asi dve percentá známych meteoritov, ich izotopová podobnosť so Zemou ich však robí mimoriadne zaujímavými – majú podobné izotopy kyslíka, titánu a vápnika ako Zem. Náš objav ukazuje, že stavebné prvky Zeme mohli významne prispieť k zemskej vode, uviedla hlavná autorka štúdie Laurette Pianiová z CPRG. Toto zistenie je prekvapujúce. Predpokladalo sa totiž, že stavebné prvky Zeme sú suché, pretože pochádzajú z vnútorných zón našej slnečnej sústavy, kde teploty boli priveľmi vysoké na to, aby voda kondenzovala a pri formovaní planéty sa spájala s ďalšími pevnými látkami ako ľad. No práve zistenie, že enstatitové chondrity, o ktorých sa verilo, že sú takmer suché, obsahujú neočakávane vysoké množstvo vody, čo naznačuje, že Zem mohla byť vždy mokrá. Keby enstatitové chondrity boli skutočne stavebnými kameňmi našej planéty, čo silne naznačuje ich podobné izotopové zloženie, potom by z tohto vyplývalo, že dodávali Zemi dosť vody nato, aby vysvetlili pôvod zemskej vody, uviedol fyzik Lionel Vacher z Washingtonovej univerzity v St. Louis.

Zo stránky ScienceDaily spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.